Waarom ik juist ga sporten als ik honger heb 🏃‍♀️🚲🏋️‍♀️

  • door

Lekkere trek... Hoe kom je er vanaf. 

Als je wilt afvallen, wil je liever niet toegeven aan die lekkere trek, toch?

Mijn tip: Ga bewegen als je trek krijgt!

Ik ga je de 2 belangrijkste redenen geven waarom het gezond en verstandig is om (intensief) te gaan sporten voor je ontbijt of als je lekkere trek hebt in de namiddag. 

Op je lege maag sporten heeft super veel voordelen!

2 BELANGRIJKE REDENEN: 

Reden 1: De trek of honger die je hebt verdwijnt daardoor. 

En dus kun je op die manier veel gemakkelijker zonder honger je dieet, goede voornemens of snaaibuien de baas blijven.

Eigenlijk kwam ik er per ongeluk achter. Dat mijn trek/ honger als sneeuw voor de zon verdween, zodra ik aan het sporten was. Ik sport namelijk voornamelijk in de ochtend. En ik ontbijt altijd pas daarna. Maar soms heb ik voor het sporten eigenlijk best wel honger. En toen ik midden in mijn training zat realiseerde ik me ineens, dat dat gevoel van honger totaal verdwenen was. Ook na de training nog! Dit artikel legt heel eenvoudig uit wat er in je lichaam gebeurt.

Wat een voordelig effect is dat eigenlijk bedacht ik me toen. Ik realiseerde me ineens dat als ik bijvoorbeeld een balansdag heb (na een dag buiten de lijntjes kleuren op een verjaardag bijvoorbeeld), ik mijn goede voornemen om de dag daarna wat minder te eten en niet te snoepen op deze manier veel eenvoudiger vol kan houden.

Ook als ik rond 15 uur lekkere trek krijg, ga ik een rondje hardlopen of fietsen. Daarna is mijn trek weg. Dat scheelt weer het eten van een tussendoortje, dat weer extra calorieën zijn. 

Reden 2: Een ander voordelig effect van sporten op een lege maag is de productie van het groeihormoon.

Groeihormoon gaat door het dak als je in de ochtend voor je ontbijt eerst gaat sporten! (1, 2, 3, 4). Of als je 3 uur na je lunch gaat sporten.

Ik ben echt fan geworden van het groeihormoon, want het heeft zoveel fijne voordelen. Ik wil dat mijn lijf er overvloedig van produceert. Elk etmaal weer. 

Fijne voordelen van groeihormoon zijn bijvoorbeeld: 

  1. Je gaat vet verbranden, dus gemakkelijker afvallen
  2. Je lichaam herstelt beter na het sporten
  3. Je krijgt er ontzettend veel energie van. En het geeft helderheid en betere focus. 

HOE WERKT DAT DAN?

Op een lege maag, maakt je lijf geen insuline hormoon meer aan, omdat er geen glucose meer verbrandt hoeft te worden. 

Je lichaam schakelt dan over op een andere energiebron: vet.

En om de vetverbranding aan te zetten maakt je lichaam een hormoon aan. Je raad het al, het groeihormoon!

Dat hormoon gaat vet als brandstof gebruiken om energie vrij te maken. Want je lijf heeft elke minuut energie nodig om al zijn taken uit te kunnen blijven voeren.

Groeihormoon gaat jouw vet verbranden dus. Jouw overtollige kilo’s die je niet meer nodig hebt. Ze worden opgevreten, haha.

En wanneer je sport op een lege maag maak je extra groeihormoon aan, want dat zorgt voor het herstel. Want daar is groeihormoon absoluut verantwoordelijk voor. Voor herstel. Want na het sporten moet je lijf herstellen en daarom maakt het dan extra groeihormoon aan.

In de nacht maak je het meeste groeihormoon aan, want ’s nachts herstel je. Dat wist je wel toch? Die herstelwerkzaamheden worden opgestart en uitgevoerd omdat je lichaam een enorme groeihormoon piek geeft. Als je na het opstaan eerst gaat sporten, dan geef je die piek nog een extra boost. 

Sporten voordat je naar je werk gaat heeft vele voordelen. 

TEST HET ZELF MAAR EENS

Het groeihormoon zorgt dat er een boost aan energie vrijkomt als je in de ochtend hebt gesport voor je ontbijt.

Je bent daardoor helderder van geest en kan je beter focussen.

Merk je dat zelf ook niet? Als je in de ochtend hebt gesport of lekker doorfietst tegen de wind in naar je werk. En pas op je werk je ontbijtje neemt.

Dat je dan op je werk veel scherper en fitter bent. In plaats van thuis ontbijten en met een volle maag tegen de wind in worstelt naar je werk. Dan voel je je veel zwaarder en vermoeider als je aankomt.

Probeer het maar eens.

Start morgen je dag met lekker bewegen. Liefst kort maar krachtig.

Want een wandeling met de hond geeft nauwelijks ‘schade’ en dus zal dat weinig groeihormoon productie stimuleren.

  • Ga dus op tempo fietsen naar je werk.
  • Of spring 2 minuten touwtje voor je ontbijt.
  • Doe 2 minuten jumping jacks of klim op de trampoline van je kids.

 

Even hartslag omhoog jagen en moe worden. Daag je lijf uit voordat je gaat eten.

Let wel op, als je merkt dat je tijdens het sporten flauw of zelfs rillerig wordt, dan kun je beter even een banaantje eten voor je volle bak gaat sporten. Blijf altijd naar je lijf luisteren.

Sporten op een lege maag is niet voor alle mensen geschikt. Als je nog in de groei bent (kinderen) en als je ziek bent of herstellende kun je beter even iets eten voor het sporten.

Ben je diabeet of zwanger zonder complicaties dan is het wel mogelijk, maar doe het dan altijd onder goede professionele begeleiding en alleen op de juiste manier! Als diabeet ga je zelfs merken dat je insulinegevoeligheid verbetert. 

Relevante BLOGS

Download de gratis GIDS waarin ik je de 4 stappen geef naar jouw gezonde leefstijl

Vaak als je een drukke dag hebt schieten je gezonde keuzes erbij in. Je hebt haast, stopt even snel iets in je mond en holt weer door. En je hebt weinig puf om te koken of te sporten. Een gezonde lifestyle lijkt onmogelijk als je een druk leven hebt. 

Je kunt nu ook mijn minigids als E-boek downloaden. Daarin staan de 4 stappen die nodig zijn om een gezonde lifestyle te ontwikkelen en vol te houden voor altijd.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *