De belangrijkste 5 redenen waarom je niet echt resultaat behaalt.❌☹️

  • door

Ik heb jaren lang het gevoel gehad dat een gezonde leefstijl een worsteling was. Het is moeilijk, niet vol te houden, tijdrovend, ongezellig en zeker geen fun…

Vanaf mijn 20e wilde ik al gezonder leven en deed maar wat. Volgde zo nu en dan een dieet. En ik vond dat ik er hard mijn best voor deed of had gedaan, maar het leverde zo frustrerend weinig op. Ik boekte nauwelijks resultaat of haakte al snel weer af en was dan weer terug bij af. Voor ik het wist at ik weer allemaal foute dingen...  

Herken je dat? 

Je hebt van die vrouwen die heel succesvol zijn in het verbeteren van hun leefstijl en er zijn vrouwen die het maar niet lijkt te lukken. En dus zijn er vrouwen die geweldige resultaten boeken en vrouwen die weinig verschil merken.

En misschien kijk jij ook wel jaloers naar die vrouwen die enorm succesvol zijn. Die zijn afgevallen en lijken hun nieuwe gewicht moeiteloos te behouden. Of van die vrouwen die nooit van sporten hielden, net als jij, maar nu zijn ze ineens razend enthousiast en is hun lijf veranderd in een slank en fit figuurtje.

Maar jij, jij hebt al verschillende pogingen gedaan, maar niets lijkt te werken. Je valt een paar kilo af en dan stopt het alweer. Je energiepijl gaat niet omhoog en je darmen blijven maar vervelend doen. Hoe kan het toch dat andere vrouwen wel een geweldig resultaat hebben behaald?

Hoe doen ze dat?!!

Nu weet ik dat het grotendeels een kwestie van de juiste instelling is en/of je zoekt niet in de juiste hoeken.

5 REDENEN

Ik geef je de 5 belangrijkste redenen waarom ik het toen niet voor elkaar kreeg en misschien heb jij ook last van 1 van deze redenen:

1: Ik stond er niet echt voor open.

Ik was eigenlijk niet echt op zoek naar hulp. Ik wist het zelf allemaal al, dacht ik. Ik nam niet zoveel van anderen aan en was zelfs wantrouwend als ik (ongevraagd) advies kreeg. Ik had alle boeken al gelezen en wist het zelf allemaal beter. Voor mij werkt het anders dan voor jou.

Als je dit herkent. Vraag jezelf dan eens af. Je weet het allemaal al, maar DOE je het ook? Elke dag? Doe je elke dag wat er nodig is om goed voor jezelf te zorgen?

Ik spreek nu ook nog wel eens vrouwen die niet open staan, omdat ze altijd in “Ja maar, …” denken. Elke zin begint met JA MAAR.

En weet je, dat is killing!

Het is als een noodrem. Direct stopt je hele proces.

Bijvoorbeeld:

Ja maar, ik heb een chronische ziekte of het zit bij ons in de familie”.

Of “Ja maar, dat gaat me toch niet lukken, heb al zo vaak iets geprobeerd

Of “Ja maar, mijn kinderen lusten dat toch niet”.

Of “Ja maar, ik heb het er nu te druk voor”.

Als je geen hulp vraagt of zoekt. Als je het niet probeert, maar bij voorbaat al in de “ja maar” stand gaat, dan zul je nooit iets veranderen.

Je komt niet in beweging.

Wil je verbetering, wil je resultaat: Stel jezelf open voor hulp en advies!

Zeg nooit meer “Ja maar”. Ga niet alles betwisten. Start gewoon met het advies. Bij stap 1. Analyseer het niet vooraf al kapot. Ga het gewoon doen. Niet bij nadenken. Gewoon volgen. Doe wat ik zeg ;-). Voer de opdrachten uit. Maak aantekeningen.

De vrouwen die zich openstellen komen het verst. Lees deze blog met een open mind en wees eerlijk naar jezelf.

En daarmee komen we bij punt 2.

2: Ik was niet eerlijk naar mezelf.

Ik hoor vaak vrouwen zeggen “Wij eten al heel gezond hoor” of “Ik ga elke avond op tijd naar bed hoor”. “Ik drink elke dag voldoende water”. Etc.

Deed ik ook.

Alles goed praten, ontkennen of verzachten.

En ik denk nu wel eens als iemand deze dingen tegen me zegt: Zou jij dan die ene persoon op aarde zijn die alles, maar dan ook alles, al hartstikke goed doet, maar toch klachten heeft? Wauw, dat is bijzonder zeg!

Geloof me, als je dit soort dingen tegen jezelf blijft zeggen, dan kom je nooit echt in beweging. Deze uitspraken zijn ook killing. Zo kom je en blijf je nooit lekker in beweging.

Vaak vraag ik die vrouwen om een week een dagboekje bij te houden of een vragenlijst in te vullen. Het geeft je gegarandeerd inzicht. En dan zie je vaak zelf al dat je stiekem toch onbedoeld en onbewust veel meer ‘foutjes’ maakt dan je zelf dacht. Of tussendoortjes eet, die allemaal extra calorieën zijn. 

Of je ziet het niet. Omdat je niet over voldoende of de juiste kennis beschikt.

Ik zie vaak meteen waar je nog allemaal verbeteringen kunt aanbrengen. Geef graag handige slimme trucjes en tips om toch resultaat te kunnen behalen.

Iedereen kan nog aan knoppen draaien. Als je dat kan toegeven, dan ben je eerlijk naar jezelf. 

Want zeg nou zelf, als je klachten hebt, dan gaat er ergens iets niet helemaal goed toch?

3. Verslaafd aan mijn slachtofferrol

Het was namelijk veel makkelijker om iedereen ervan te overtuigen hoe moeilijk het voor mij was.

Mijn (speciale) situatie maakte het onmogelijk.

En iedereen vond het zielig voor mij. Ik kon er niks aan doen dat het bij mij niet werkte, dat het niet lukte.

Alles mislukte bij mij en dat is toch logisch. Want ik heb een zwaar leven. En mijn lichaam werkte ook niet mee…

Zo dacht ik....

Tot ik besefte dat deze gedachten me nooit in actie zouden zetten. IK ben degene die verantwoordelijk is voor hoe ik mijn leven leef en de bijbehorende klachten die ik heb. Niet mijn baas, mijn kinderen of mijn lijf moeten eerst veranderen, om het leven voor mij makkelijker te maken.

Ik zal zelf dingen moeten veranderen. Ken je de uitspraak ”Er verandert niks, als jij niks verandert”? We bepalen namelijk veel meer zelf dan we vaak denken.

Je bepaalt zelf wat je lijf te eten krijgt, hoe laat het naar bed mag, hoeveel beweging het krijgt en hoeveel ontspanning, etc etc.

Dus als je blijft denken in problemen ipv oplossingen, dan blijf je alles buiten je eigen verantwoordelijkheid stellen. Je geeft daardoor te snel weer op. Je bent niet onderzoekend.

Terwijl, vrouwen die vindingrijk zijn, komen zoveel verder. Kijk welke invloed je WEL kunt hebben. Wat je zelf WEL kunt doen om een obstakel of probleem te verminderen.

Ze zijn proactief in het zoeken naar oplossingen. En pakken hun eigen verantwoordelijkheid. Toen ik dat besefte veranderde alles.

4. Ik was een perfectionist

Ken je dat gevoel, wanneer je besloten hebt dat je je leefstijl wilt gaan verbeteren of je een dieet wilt gaan volgen. Je gaat er 110% voor. Je stelt jezelf hoge eisen. Verwacht veel teveel van jezelf.

Vanaf dag 1 gooi je het roer totaal om. Maar voor je het weet raak je helemaal gefrustreerd, want het lukt je niet om het vol te houden. Je stopt ermee als je een dag buiten de lijntjes gaat. Het is namelijk alles of niets

Dat was echt mijn verhaal.

Dit moet je echt van mij aannemen: Maak alsjeblieft een stappenplan met hele kleine stappen (de juiste stappen natuurlijk).

  • Neem de tijd.
  • Gun jezelf het maken van ‘fouten’.
  • En wees mild voor jezelf.

 

Alleen als je in beweging blijft, verandert er iets. Niet als je tijdelijk 1 grote stap zet en weer stopt. Wel als je de rest van je leven kleine stapjes zet. Dan kom je wel op je bestemming aan.

5. Ik zocht de oplossing maar in 1 hoek

Ik spreek wel eens vrouwen die ineens fanatiek zijn gaan sporten, maar gefrustreerd zijn omdat zij maar niet afvallen.

Of vrouwen die ineens heel gezond zijn gaan eten, maar toch geen resultaten zien.

Er gebeurt niks!”, zeggen ze dan tegen mij.

Ik heb het echt geprobeerd, maar het werkt niet bij mij”.

Zo herkenbaar, zo ging het bij mij vaak ook.

Het probleem is dat je dan maar aan 1 knop draait.

Je bent gezonder gaan eten, maar valt nog steeds om van de stress.

Of je sport onwijs hard, maar eet ondertussen (misschien onbewust) niet goed.

Of je gaat nu elke avond op tijd naar bed, maar drinkt wel koffie of alcohol in de avond en je bent dan toch verrast dat je nog steeds moe opstaat elke ochtend (ja ik deed dat ook, dat wijntje was zo lekker als ik aan het koken was ;-).

De oplossing (het medicijn voor een klacht) is altijd een combinatie van verschillende factoren: de juiste voeding (1), functioneel bewegen (2, 3), positieve mindset (4) & motivatie, goede nachtrust (5, 6), effectieve ontspanning, je ademhaling, gezonde rituelen, een optimaal eetpatroon, stressreductie (7, 8), etc.

Er bestaat geen wonderpil. En verwacht geen quick fix voor al je klachten.

Gun jezelf de tijd. Maak er ook tijd voor. Doe moeite. Concentreer je op de informatie die je leest. Raffel het niet af, maar focus. Maak het prioriteit.

Investeer in jezelf. Het is de beste investering die je kan doen! Geloof me, als jij een paar maanden ECHT investeert in jezelf, dan gaat het daarna als vanzelf.

Kost het je geen moeite meer.

Geen extra tijd.

En levert het je geweldige resultaten op: je bruist van de energie, zit lekker in je vel en je geniet van je leven.

Mijn verhaal is natuurlijk niet 100% op jou van toepassing. Maar als je nu nauwelijks resultaat behaald, dan adviseer ik je mijn 5 punten nog een keer te lezen. En stel je dan echt open, wees echt eerlijk. Dan haal je er vast inspiratie uit. En zet het je in beweging.

Geloof in jezelf.

Je bent krachtiger dan je zelf denkt.

In jezelf investeren betaalt zich ALTIJD uit in het mooiste geschenk. Het werkt door op fysiek, mentaal en spiritueel vlak. Je verandert je gehele leven ten positieve. Er is geen betere investering, dan in jezelf.

Deze Blogs zullen je ook vast interesseren:

Download de gratis GIDS waarin ik je de 4 stappen geef naar jouw gezonde leefstijl 

Vaak als je een drukke dag hebt schieten je gezonde keuzes erbij in. Je hebt haast, stopt even snel iets in je mond en holt weer door. En je hebt weinig puf om te koken of te sporten. Een gezonde lifestyle lijkt onmogelijk als je een druk leven hebt. 

Je kunt nu ook mijn minigids als E-boek downloaden. Daarin staan de 4 stappen die nodig zijn om een gezonde lifestyle te ontwikkelen en vol te houden voor altijd

2 reacties op “De belangrijkste 5 redenen waarom je niet echt resultaat behaalt.❌☹️”

  1. Bedankt voor deze inspiratie e-mail. Fijn dat het zo open en misschien zwart-wit geschreven is. Maar eerlijkheid helpt je verder, het verschuilen achter smoesjes niet. Bedankt daarvoor ☺️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *