10 bewezen leefstijlveranderingen die je gelukkiger maken 🌞🌞

  • door

Leefstijlveranderingen die je gelukkiger maken 

Wetenschappelijk onderzoek suggereert dat we allemaal geboren zijn met een bepaald aangeboren niveau van geluk. Wat dit betekent is dat anderen, nou ja, "minder gelukkig" worden geboren dan anderen. Dus geef de chagrijnige vrouw in de supermarkt wat meer begrip. Misschien kan ze er niks aan doen.

Of toch wel? 

Ja hoor, toch wel! Het goede nieuws is dat er wetenschappelijk gevalideerde manieren zijn om je een gelukkiger persoon te maken!

“Folks are usually about as happy as they make their minds up to be.” ~Abraham Lincoln 

Ik geef je 10 dingen die je kunt doen om gelukkiger te leven. Ze geven meer grip op je geluksgevoel. 

# 1 MEDITATIE IS HET BESTE VOOR ALGEMEEN GELUK.

Ja, meditatie is niet voor niets numero uno!

Shawn Achor, de auteur van The Happiness Advantage, zegt:

“Studies tonen aan dat we in de minuten direct na het mediteren gevoelens van kalmte en tevredenheid ervaren, evenals een verhoogd bewustzijn en empathie. En onderzoek toont zelfs aan dat regelmatige meditatie de hersenen permanent opnieuw kan bedraden om het geluksniveau te verhogen. ”In een studie uitgevoerd door onderzoekers van het Massachusetts General Hospital, vergeleken wetenschappers de voor en na hersenscans van personen die deelnamen aan een cursus van acht weken over mindfulness-meditatie. Na het voltooien van de cursus vertoonde de groep van 16 personen een aanzienlijke groei in de hersenregio's die verband hielden met zelfbewustzijn en mededogen.

# 2 VERKORT JE WOON-WERK AFSTAND.

Indien mogelijk, zou je moeten overwegen dichter bij je werk te gaan wonen. Of misschien een nieuwe werkplek zoeken. Serieus.

Ook al denk je dat jouw geweldige huis die nu eenmaal ver van je werk staat of die ontzettend leuke baan het leed van de lange reistijd verzacht. Wetenschappers zeggen van niet.

In een door Zwitserse economen uitgevoerd onderzoek weegt het cumulatieve negatieve effect van woon-werkverkeer op tegen de voordelen zoals "een groter huis of een betere baan hebben".

Ik ben eigenlijk niet verrast. Elke werkdag duurt uren langer en dat gaat iedereen op den duur echt tegenstaan.

Misschien zei Harvard-psycholoog Daniel Gilbert het nog het beste: "Rijden in de verkeersspits is elke dag een ander soort hel."

# 3 HELP ANDEREN

In onze consumptiemaatschappij draait alles om 'mij, ik, ik'. Daarom lijkt het misschien een contradictie dat de meest succesvolle, gelukkigste mensen vaak de meest genereuze zijn.

Adam Grant, professor aan de Wharton School of Business van de University of Pennsylvania, beveelt een van zijn favoriete technieken aan, de 'Five-Minute Favour':

"Wat als ik elke dag een paar minuten de tijd zou nemen om te proberen iemand te helpen op een manier die voor mij een kleine last is, maar voor hen een groot voordeel zou kunnen zijn?"

# 4 VERGEET DE NIEUWSTE GIZMO. KOOP LIEVER MEER TIJD.

In een gezamenlijke studie van onderzoekers van de Harvard Business School en de University of British Columbia ontdekten wetenschappers dat het gebruik van geld om tijd te kopen tot meer geluk leidt dan het kopen van 'spullen'.

Het onderzoeksteam heeft meer dan 6000 mensen uit Canada, Denemarken, Nederland en de Verenigde Staten ondervraagd. De enquête bestond uit twee simpele vragen: Hoeveel geld geeft u maandelijks uit om uw vrije tijd te vergroten? Hoeveel keer per maand?

Mensen die vaker dan gemiddeld scoorden, rapporteerden de hoogste tevredenheid met het leven.

Ook was het bedrag van de inkomsten die de deelnemers verdienden niet van invloed op de resultaten.

Ik geef daarom dankbaar geld uit aan mijn schoonmaakster en mijn accountant.​​ Zij zorgen dat ik in het weekend tijd heb voor mijn gezin. 

# 5 GENOEG SLAPEN. JE FOCUS IS MINDER NEGATIEF.

Oké, je kende deze waarschijnlijk al!

Maar bekijk deze studie eens:

'In een experiment probeerden slaaparme studenten een woordenlijst uit het hoofd te leren. Ze konden zich 81% van de woorden herinneren met een negatieve lading, zoals 'kanker'. Maar ze konden zich slechts 31% van de woorden herinneren met een positieve of neutrale lading, zoals 'zonneschijn' of 'mand'.

Sommige wetenschappers stellen dat slaapgebrek gericht is op de hippocampus, die verantwoordelijk is voor het verwerken van positieve of neutrale herinneringen, en verantwoordelijk is voor dergelijke effecten. Dus is je slaap van slechte kwaliteit dan zul je automatisch onbewust meer gefocust zijn op alles wat negatief is in je leven. 

In dit BLOG deelde ik al eerder de voordelen van goede nachtrust en gaf ik hele praktische tips om de kwaliteit van je slaap te stimuleren. 

Don't be the grumpy cat 😉

# 6 NEEM 30 SECONDEN.

Zie je iemand worstelen met iets waar je mee kunt helpen? Simpele kleine dingen, als de straat helpen oversteken, boodschappen tillen voor een oudere dame, de buurman helpen met zijn grote hond in de auto zetten. 

De wetenschap toont aan dat het nemen van slechts 30 seconden om iemand te helpen je hersenen onmiddellijk zal overspoelen met feelgood-chemicaliën - en dit heeft effect op de rest van je dag!

# 7 BEOEFEN DE KRACHT VAN DANKBAARHEID.

Brene Brown, Ph.D., zegt: "In 12 jaar onderzoek heb ik nog nooit een persoon geïnterviewd met het vermogen om echt vreugde te ervaren die niet actief dankbaarheid beoefent."

Wat ik doe: ik sluit mijn ogen en visualiseer de lachende gezichten van mijn man en dochter.

Degenen die regelmatig dankbaarheid beoefenen  melden:

- zich gelukkiger en minder depressief voelen

- een betere slaapkwaliteit te hebben

- vaker geneigd zijn tot gezond gedrag, zoals lichaamsbeweging

- minder stress ervaren

# 8 ZIE TEGENSLAG ALS LESSEN WAAR JE DANKBAAR VOOR BENT

Klinkt misschien gek, maar mensen die in hun leven tegenspoed hebben meegemaakt, zijn over het algemeen gelukkiger dan degenen die dat niet hebben gedaan. Volgens onderzoek komen de inzichten en de perspectieven die we krijgen tijdens een periode van tegenslag ons ten goede door:

- vormgeven en versterken van onze identiteit

- beter omgaan met huidige en toekomstige stressoren

- onze veerkracht vergroten

- ons optimistischer maken over de toekomst.

Dus, de volgende keer dat je tegenslag ervaart, probeer het positieve, de inzichten en de lessen ervan in te zien!

# 9 BEGRIJP WAT GELUK IS

Volgens de wetenschap is geluk een combinatie van twee dingen: hoe tevreden je bent met je leven en hoe goed je je dagelijks voelt.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hangt je geluk nauwelijks af van je omstandigheden; dus ze spelen geen grote rol in onze algehele geluksniveaus. (De enige uitzondering is blijkbaar woon-werkverkeer!)

Ook is

  • ongeveer 50% van het geluk is genetisch bepaald
  • wordt 40% bepaald door acties, gedrag en gedachten, 
  • slechts 10% wordt bepaald door je omstandigheden!

Daarom is dankbaarheid zo krachtig. Je kunt altijd een gevoel van tevredenheid vinden in de dingen waar je dankbaar voor bent. 

# 10 GELUK KAN HARDWIRED WORDEN - DOE HET!

Vergeet voorlopig de percentages. Als je bereid bent om wat tijd te besteden en de moeite te nemen om een ​​aantal van deze aanbevelingen uit te voeren, kun je een ​​gelukkiger persoon worden. Het wordt een automatisme, een gewoonte. 

"Ik hoef niet elke dag gelukkig te zijn, maar ben tevreden met 'vrolijk'.

Geluk is tevredenheid." - Aniek

VOLG GRATIS E-LEARNING

Ben je benieuwd hoe voeding invloed heeft op je lichaam, je energie, snaaigedrag en hoe je je emotioneel voelt?

Volg de gratis mini cursus in de online Academie van Puur Power®.

Lees ook deze blogs:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *