De perfecte avondsnack om af te vallen 🥣

  • door
Puur Power Gold Online Proefles

Als je wilt snacken voor het slapen gaan, doe het dan goed

Vrouwen die slecht slapen of te weinig slapen hebben moeite om op gewicht te blijven of zelfs af te vallen.

De meeste vrouwen denken dat wanneer ze gaan slapen, ze de auto (aka hun lichaam) parkeren en dat al het energieverbruik ophoudt.

Niets is minder waar!

Als we naar één maatstaf van energieverbruik zoals glucose kijken, weten we dat de hersenen ZEER actief zijn, zoals bijvoorbeeld in de REM-slaap, waar we dromen en ervaringen verwerken en opslaan. Het is ook actief in de andere slaapstadia waar al het celherstel plaatsvindt.

Dus, in tegenstelling tot wat veel vrouwen denken, is slaap geen inactieve toestand. Tijdens je slaap doet je lichaam veel belangrijk werk: het herstellen van cellen en weefsels, het herstellen van een volledige, gezonde functie van ons immuunsysteem, het verwerken van herinneringen en het herstarten van de neurale cellen en netwerken van je hersenen.

Als we slapen zijn we actief en verbranden we calorieën.

Hoeveel calorieën we verbranden hangt af van verschillende factoren: lichaamsgewicht, leeftijd, slaaptijd en lichaamstemperatuur.

Voor de gemiddeld persoon van 68 kilo  is de geschatte calorieverbranding tijdens een nacht van 7,5 uur iets meer dan 520 calorieën.

Dat is te vergelijken met een flinke muffin of 45 minuten joggen op een loopband (en veel veiliger)! 

Reken je calorie verbranding uit

Een eenvoudige manier om te schatten hoeveel calorieën je tijdens je slaap verbrandt: reken ongeveer 1,02 calorie per kilo lichaamsgewicht per uur.

Formule: Je gewicht x 1,02 x uur = verbrande calorieën

Bijvoorbeeld: weeg je 68 kilo x 1,02 = 69,3 cal / uur x 7,5 uur = 520 cal / nacht

Doe jezelf een plezier als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven. Investeer in je nachtrust.

Hoe je dat doet?  Lees je in dit blog.

SLAAP VRIENDELIJK SNACKEN

Ik heb wel alvast een hele fijne tip voor je.

Veel mensen hebben in de avond nog zin in iets lekkers. Beter is om na het avondeten niets meer te eten, maar als je jezelf niet kunt bedwingen, eet dan een slaapvriendelijke snack.

Voor slaap en voor gewichtsbeheersing is het belangrijk om 's avonds redelijk licht te snacken. Onderzoek heeft duidelijk aangetoond dat wanneer mensen in de avond te zwaar eten, dit hun nachtrust verstoort en dat ze gemakkelijk aankomen (of moeite hebben met afvallen. Tis maar hoe je het bekijkt). 

MIJN TIP IS OM SLIM TE SNACKEN.

Voor slaap- en gewichtsbeheersing gaat het om een ​​balans tussen eiwitten en complexe koolhydraten. Onderzoek toont aan dat een eiwitrijke snack voor het slapengaan niet bijdraagt ​​aan gewichtstoename en mogelijk voordelen heeft voor het metabolisme en spierherstel.

Een schaaltje magere kwark met schijfjes banaan, verse dadels en een handje amandelen werkt heel goed. (Ben je vegan, dan kun je een vegan proteïne shake maken obv rijst of erwten. Blend het met een banaan en dadel en plantaardige melk in je blender)

  • Magere kwark heeft minder vet en meer eiwitten dan volle kwark.
  • Amandelen zitten bomvol goede stoffen, zoals magnesium. Magnesium bevordert ontspanning en slaap. En een goede nachtrust is weer essentieel voor het verliezen van gewicht zoals ik in eerder genoemd blog al over vertelde.
  • Het klinkt misschien te goed om waar te zijn, maar een banaan en een dadel eten voordat je gaat slapen is beter dan bv een melatonine pil. Het fruit is rijk aan het aminozuur l-tryptofaan, wat stemmingsverbeterende serotonine produceert en je een betere slaap bezorgt. Zorg dan wel dat je een rijpe banaan pakt. Die heeft veel vezels en bevordert je stoelgang, terwijl een onrijpe banaan je stoelgang stopt. En pak van die grote verse dadels. De kleinere, gedroogde varianten bevatten veel meer suikers.

Een goede nachtrust staat in direct verband met je lichaamsgewicht.

Dus vanavond op tijd naar bed. Welteruste!

VOLG GRATIS E-LEARNING

Ben je benieuwd hoe voeding invloed heeft op je lichaam, je energie, snaaigedrag en hoe je je emotioneel voelt? Volg een gratis mini cursus in de online Academie van Puur Power®.

Lees ook deze blogs:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *