Eten op gevoel werkt! 🍑

  • door

Iedereen is anders en dat is OK! Wees jezelf! 🤍

Ik vind dat je moet kunnen dragen wat je wilt, zonder commentaar van anderen. Waarom zou je je een leven lang aanpassen aan wat de ‘norm’ is. Alsof die voor iedereen hetzelfde is.

Er is geen ‘one size fits all’ manier van jezelf zijn. Want iedereen is anders.

Zo is het ook met je leefstijl.

Ik houd niet van diëten die mij exact vertellen wat ik moet eten vandaag.

Een dieet met van die weekmenu’s werkt niet. Ik houd niet van afgewogen porties of nog erger, van maaltijdvervangers. 

Ik snap dat mensen denken “Maar dat is toch heel handig als ik wil afvallen of gezonder wil eten. Dat er een weekmenu bestaat dat iedereen kan eten”.

Maar het werkt juist heel slecht, want het is een korte termijn oplossing. Ik zal je uitleggen waarom het nooit resultaat geeft voor de lange termijn.

Elk lichaam is anders. 

Elk leven is anders. 

Zelfs elke dag is anders. 

Jij bent anders.

Ga op zoek naar je eigen leef-stijl.

Leef zoals het bij jou past.

Elk lichaam is anders. Elk leven is anders. Zelfs elke dag is anders. 

De ene dag beweeg je veel, de andere dag zit je de hele dag achter je bureau. De ene persoon heeft intoleranties, de ander niet. De ene persoon is ontspannen en de ander is een stress kip. En daarbij, smaken verschillen.

Hoe kun je dan verwachten dat een kant-en-klaar dieet met weekmenu’s perfect past bij jou?

Dat kan dus niet. Er bestaat geen ‘One size fit’s all” methode om af te vallen en gezonder te leven. Alleen op wilskracht kun je zo’n dieet een paar weken volhouden, maar daarna val je weer terug in je oude eetgedrag en komen al je klachten weer terug. Je krijgt je oude gewicht weer terug (met vaak extra kilo’s), je gezondheidsklachten stijgen weer en je energie en motivatie dalen.

Ik ben voorstander voor het vinden van de leefstijl die perfect past bij jou. 💛

Bij jouw lijf en bij jouw leven.

Ik wil dat je je lichaam leert kennen. Dat je weet wat je behoeftes zijn op verschillende momenten. Rekening houdend met wat jij lekker en praktisch vindt.

Alleen als je eetpatroon perfect bij jou en jouw leven past kun je het een leven lang volhouden zonder terugvallen. En dus alleen dan heb je een leven lang resultaat.

Een leefstijl is voor altijd, een dieet voor korte tijd.

Zelfliefde 💛

Maar hoe doe je dat? Hoe ontdek je wat perfect bij jou past?

Eten op gevoel, het kan best wel lastig zijn. Vooral als je bijvoorbeeld een tijdlang bezig ben geweest met koolhydraatarm eten, afvallen en/of calorieën tellen, dan weet je misschien niet altijd de signalen van je lichaam te herkennen. Naarmate we ouder en drukker worden, vinden we het steeds moeilijker om naar ons gevoel en ons lichaam te luisteren. Dit komt vaak door verschillende redenen, zoals door drukte, vermoeidheid, de wens af te vallen en omdat we veel van onszelf vragen/ verwachten.

Het getal op de weegschaal is belangrijker geworden dan het zorgen voor je lichaam. Of je hebt van je ouders geleerd dat je op een bepaalde manier moet eten en denkt verder niet na dat het voor jou misschien niet de juiste manier is. Daarnaast vertellen allerlei ‘goeroes’ dat het op hun manier het aller beste is en op Social media zie je ook van alles voorbij komen. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Door drukte stel je een zelfonderzoek uit en je volgt liever een kant-en-klaar plan van iemand anders.

Door meer vanuit je intuïtie te eten en leven, krijgt het getal op de weegschaal minder waarde. Het draait er om hoe je je voelt bij de eetkeuzes en vooral dat je naar je lichaam luistert en er graag voor wilt zorgen.

Laat je niet meer leiden door calorieën, maar ga luisteren naar je gevoel. Het gaat erom dat je het fijn gaat vinden om je lichaam goed te voeden. Het hoeft niet perfect, het gaat om de balans.

Eten op gevoel is pure zelfliefde. Dat is een vele fijnere energie, dan ‘moeten’ of ‘streng zijn’. Intuïtief eten is liever zijn voor jezelf en blijkt juist samen te hangen met een positief zelfbeeld, zelfcompassie, eetplezier, lichaamsacceptatie, levenstevredenheid en positieve gevoelens (1

💛 8 tips die jou helpen eten op gevoel & vanuit zelfliefde 💛

  1. Laat perfectionisme los en reflecteer. Het hoeft niet allemaal in één keer perfect. Sterker nog, het hoeft sowieso niet perfect. Veranderingen aanbrengen doe je stapje voor stapje. Experimenteer, ervaar en reflecteer. Wat ging er goed. Wat werkte goed voor je. In de GRATIS MINI CURSUS deel ik super fijne technieken die enorm kunnen helpen met het maken van een plan en het anticiperen op de moeilijke momenten, zoals snaaimomenten. Weet waarom je eet: lekkere trek of is het uit verdriet, verveling?
  2. De oplossing bij de bron aanpakken: Ga luisteren naar je lichaam. Vraag jezelf af waarom je lichaam om bepaalde voeding vraagt. Vraagt je lijf steeds om snelle energie, zoals brood, koffie of chocolade? Dan is dat een signaal dat er iets mis is met je energiebalans. Ga dan kijken wat ervoor zorgt dat je energie weglekt. En ook, hoe je je energie vaker kunt aanvullen. Ga investeren in je nachtrust of ga je stress aanpakken. Als je je energie in balans kunt brengen, zal je lichaam om andere voeding gaan vragen. Lees: minder lekkere trek.
  3. Ga op tijd naar bed: In de nacht herstelt je lichaam, tankt het nieuwe energie en brengt het belangrijke eetlust hormonen in balans zoals je hongerhormoon (grehline) en verzadigingshormoon (leptine). Als je in de ochtend moe opstaat heb je veel meer honger overdag. En dat mondt vaak uit in lekkere trek later op de dag. Ik schreef er al eens dit blog over waarin ik de perfecte avondsnack deelde en in een ander blog geef je super fijne tips en technieken voor een goede nachtrust.
  4. Bewuster eten: Als je langzamer eet, kun je op tijd aanvoelen of je verzadigd bent. Leg je bestek neer tussen elke hap en kauw langer voordat je het doorslikt. En ook heel belangrijk; eet geen dingen die je niet lekker vindt. Kies voor je eigen smaak. En eet waar je zin in hebt. Zodat je een tevreden gevoel hebt. In een filmpje op Facebook en Insta vertelde ik al eens hoe ik dat doe. 
  5. Schep op in de keuken: zo kun je opscheppen wat je denkt wat genoeg voor je is. Door het in de keuken al op te scheppen, verklein je de kans dat je later meer gaat opscheppen (waardoor je jezelf misschien over-eet). Restjes kun je de dag erna ook opeten! En heb je nog wel trek als je het wat hebt laten zakken? Kun je altijd nog meer pakken! Je lichaam heeft elke dag een andere behoefte.
  6. Voorkom honger en drink voldoende: Eigenlijk 2 tips in 1, maar ze horen bij elkaar. Als ik voel dat ik trek krijg, maar ik weet dat ik pas over een uur weer aan tafel ga (lunch of diner), dan drink ik eerst 1 of 2 glazen water. Vaak blijkt het dat mijn lichaam dorst had en geen trek, maar die 2 lijken heel veel op elkaar. Als ik na die 2 glazen toch nog trek houd dan pak ik wat kleins (een paar noten, dadels of een belegde rijstewafel bijvoorbeeld). Zo luister ik naar mijn lichaam en ben ik niet een heel uur bezig met wanneer we nou gaan eten. Zo voorkom ik dat ik aan ga vallen als ik een uur later aan tafel ga en mezelf ga over-eten. Note: boodschappen doen als je honger hebt is natuurlijk ook niet slim. Eet dan iets kleins, zodat je voorkomt dat je allemaal lekkere dingen in huis gaat halen.
  7. Houd een dagboekje bij: Schrijf op wat je hebt gegeten, wanneer en hoe je je erbij voelde. At je die salade omdat je erg in had of moest je iets compenseren? At je die zak chips omdat je echt trek had, of verveelde je je gewoon? Zat je vol of had je daarna nog steeds trek? Met die kennis kun je de volgende keer preventief maatregelen nemen om te voorkomen dat je steeds in dezelfde valkuil stapt. Je kunt een “Als.. dan…” plan maken (in de GRATIS MINI CURSUS komt dit ook aan bod).
  8. Gebruik je ‘boeren verstand’! Je weet inmiddels best wel wat normale porties zijn en waar jij je goed bij voelt. Heb vertrouwen in jezelf en probeer schuldgevoelens steeds meer los te laten. Ervaar dat je niet aankomt van een stuk chocolade wat je spontaan at, geniet van een traktatie die je niet had ingepland. Het gaat om de balans.

Je hoeft NOOIT meer op dieet 🌞

Als je gaat eten op gevoel en luisteren naar je lichaam, dan hoef je nooit meer op dieet en bereik je op een prettige manier een gezond gewicht. Je voelt je energieker worden. En goed voor jezelf zorgen maakt je trots en blij. Het is misschien dan wel geen quick fix, maar geeft wel een leven lang plezier.

Ga de tips eens testen op jezelf. Ik ben benieuwd wat het je brengt. Of misschien doe je ze al. Wil je met me delen of de tips je helpen? Laat hieronder een opmerking achter.

LUST JIJ OOK MIJN FAVORIETE GEZONDE SUPERMARKTPRODUCTEN?

Gezond eten begint in de supermarkt. Heb je mijn lijstje met 7 favoriete supermarkt producten al. Deze producten wil ik altijd in huis hebben, zodat ik altijd iets gezonds kan eten en niet meer snel grijp naar ongezonde producten. Zo is mijn energie in balans houden en mijn gezonde gewicht behouden een stuk makkelijker. Kijk maar eens of jij deze producten ook lekker vindt.

Lees ook deze blogs:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *