Bijnieruitputting en je leefstijl zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

  • door

Stel jezelf de juiste vragen bij een bijnieruitputting

Vergelijk je lichaam met de batterij van je telefoon. Je lijf vertelt je ook als de energie bijna op is. Het verschil is, als je telefoon leeg is stopt ie ermee.

Maar wij blijven doorgaan met teveel vragen van onszelf tot ons lichaam begint te haperen. Veel vrouwen herkennen zich hierin. Jij misschien ook.

Ik had uiteindelijk (volgens mijn therapeut) een bijnieruitputting 'opgelopen'. Mijn lijstje met klachten was lang. En dat was nodig om in te zien dat ik mezelf en mijn lichaam ook zorg moest gaan geven. En dat ik niet alleen voor anderen moet zorgen.

Ik was altijd aan het zuchten en snel prikkelbaar, maar ik ben niet de enige die hier last van heeft...

Heel veel vrouwen zijn moe. Moeders helemaal. Ze hebben veel ballen hoog te houden; huishouding, werk, opvoeding, relatie, etc.

Wij zijn de spil van het gezin. Hebben veel meer rollen te vervullen dan ooit in de geschiedenis. We zijn de PA van onze kinderen, de secretaresse die alle planningen en agenda's op elkaar afstemt, de schoonmaakster, de kokkin, de werkneemster, de partner, de vriendin, enz.

Vermoeidheid is 1 van de meest gehoorde redenen waarom vrouwen zich aanmelden bij Puur Power (naast afvallen 😉). Ondanks dat het zo vaak voorkomt, is het meestal een uitdaging voor de huisarts om een ​​diagnose te stellen. Ze doen een bloedonderzoek. De resultaten geven vaak geen duidelijke oorzaak. Super frustrerend. Maar als je veel stress hebt of altijd maar doorrent en nooit stil staat, denken veel artsen en therapeuten tegenwoordig ook aan een bijnieruitputting als een mogelijke oorzaak.

SYMPTOMEN

Symptomen van bijnieruitputting zijn lage energie (ook regelmatig middagdip, in de avond op de bank in slaap vallen), slaapproblemen, gewichtstoename, zout- en zoetdrang, eetbuien, laag libido, stemmingswisselingen, milde depressie, angst, hersenmist en auto-immuunproblemen. Ik had zo'n beetje bijna het hele rijtje.

Je bijnieren zijn twee klieren, net boven je nieren. Bijnieren produceren en controleren het hormoon cortisol, het stresshormoon dat vrijkomt bij stress en dat ervoor zorgt dat het lichamelijke effect van stress wordt opgevangen. Als hormonen uit balans zijn (teveel of te weinig productie), dan heeft dat effect op alle functies van je lichaam. Daarom zijn de symptomen van een disbalans in je cortisolwaarden ook zo veelzijdig. En omdat elk mens anders is, heeft iedereen andere klachten van stress. De ene persoon krijgt eetbuien of valt moeilijk af, de ander slaapt slecht en de volgende krijgt depressieve klachten. Of allemaal. 😢

Lees bijvoorbeeld ook mijn blog; Stressen maakt je dikker over hoe teveel cortisol je dikker maakt.

Maar bestaat bijnieruitputting eigenlijk wel?

Dat vind ik niet de juiste vraag. Het klopt, dat volgens de wetenschap er nog geen sluitend bewijs is dat bijnieren uitgeput kunnen raken. 

Eigenlijk maakt het me niet uit of het nu wel of niet bestaat. Het is wat mij betreft de verkeerde vraag. Volgens mij zijn de HOE-vragen veel belangrijker "Hoe kom je van je klachten af?" En "Hoe kan je meer energie tanken EN behouden".

ZOEK JE TIPS ?

Ik krijg zo vaak de vraag "Aniek, ik ben zo vaak moe, wat kan ik daaraan doen?". 

Liefste willen we allemaal een makkelijke snelle oplossing, zoals "Slik dit supplement, en je bent weer de oude". Of "Eet meer broccoli en dan ben je weer vrolijk en vitaal".  

Helaas is het niet zo makkelijk. Anders was niemand meer moe, overspannen of burn-out. 

Iedereen is anders en iedereen heeft een andere manier van leven. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waar je uit balans bent. In mijn BLOGS probeer ik altijd verschillende adviezen te geven aan vrouwen. Je kunt aan verschillende knoppen draaien.

Als je nachtrust niet optimaal is, dan is dat een logische knop waar je aan zou moeten gaan draaien. In dit BLOG gaf ik al fijne slaaptips voor meer energie, afvallen, geluk en gezondheid.

Maar het kan ook zijn dat je een bore-out hebt. Je leven is een sleur. Je werk is saai. Je voelt je niet echt gelukkig. In dit BLOG schreef ik welke 10 dingen je kunt doen om je leven gelukkiger te maken. En dat geeft je absoluut meer energie!

En natuurlijk is het goed om je stress te minderen, of in ieder geval je ontspanning te vermeerderen. Het gaat om de balans. In dit BLOG schreef ik over hoe Piekeren invloed heeft op je eetlust. En uiteraard ook op je energieniveau. 

HOLISTISCHE AANPAK

Ik wil je eigenlijk adviseren om je pijlen niet te richten op 1 vlak, maar op alle vlakken. Probeer een betere balans te scheppen in alle onderdelen van je leven en je zelfzorg.

Als je niet lekker in je vel zit, fysiek en/of mentaal, dan is het goed om je hele leefstijl te optimaliseren. Niet alleen je voeding of alleen je beweging of alleen je nachtrust. Maar ga stapje voor stapje alle onderdelen optimaliseren. 

Puur Power® Levenswiel

De Puur Power® Methode is een holistische aanpak. Ik help vrouwen die willen afvallen, hun energie terug willen krijgen, weer lekker in hun vel willen zitten en gemotiveerd willen zijn voor een gezonde leefstijl.

Voeding is een belangrijk onderdeel, omdat het je brandstof is. Maar we pakken ook altijd andere onderdelen aan. Alleen op die manier kun je optimaal resultaat bereiken. Ik geloof dat de meeste diëten te eenzijdig in hun aanpak zijn en daarom alleen tijdelijk resultaat geven of vol te houden zijn.

VOLG GRATIS E-LEARNING

Ben je benieuwd hoe voeding invloed heeft op je lichaam, je energie, snaaigedrag en hoe je je emotioneel voelt? En wil je eens ervaren hoe praktisch een online cursus is.

Volg de gratis mini cursus in de online Academie van Puur Power®.

Lees ook deze blogs:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *