Aan de slag!

Vanaf nu is het dus belangrijk dat je je dagelijkse ontbijt al uit de lijst haalt van wat toegestaan is (die lijst had je al opgehangen in je keuken). De juiste lunch, diner en tussendoortjes mag je ook al uit de lijst gaan halen, maar focus je nu nog vooral op het goed starten van je dag.

Ga dus boodschappen doen. Zorg dat je de juiste dingen op voorraad hebt, zodat je niet mis hoeft te grijpen. En gooi de koekjes en chips de deur uit… 😉

Koop leuke potten en vul ze met van alles en nog wat en maak een ontbijtbuffetje.

Heb je vragen bij het boodschappen doen of heb je vragen over de documentatie die je leest, schroom niet om je vragen te stellen in de Besloten Facebook groep.

Heel erg belangrijk: GEEN HONGER, eet voldoende!!!!

Het is heel belangrijk dat je vanaf nu zo gaat eten dat je voldoende eet! Honger zal namelijk de kans op snaaien, verkeerde keuzes of overeten vergroten. Beste is dat je zo’n 80% vol zit, niet teveel en niet te weinig (!!) en dat je geen honger hebt voor de volgende maaltijd. Trek mag. Honger liever niet, want dan ga je waarschijnlijk in de avond of de volgende dag over de streep. Dus eet voldoende, zodat je het red tot de volgende maaltijd. Ga ondekkken hoeveel jij nodig hebt om het te redden tot de volgende maaltijd. Elk persoon is anders. Wees eerlijk naar jezelf en hou jezelf niet voor de gek. “ik was echt goed gevuld met 2 crackers hoor…”. Maar als je om 17 uur hunkert naar een pak koekjes dan heb je je antwoord al…

Voldoende eten kan per dag verschillen, want als je bijvoorbeeld hebt gesport, ongesteld bent of slecht hebt geslapen heeft je lichaam waarschijnlijk meer voedsel (benzine) nodig die dag om energie bij te tanken. Ga dat ontdekken van jezelf. Leer jouw behoeftes kennen.

En dat je voedzaam eet, dus geen vulling maar voeding. Kijk op de lijst met toegestaan. Je zult merken dat wanneer je voedzaam eet, dat het je ook gaat helpen met minder snaaibehoefte de rest van de dag.

En ga luisteren naar je intuïtie over voeding en naar je lichaam. Welke reacties merk je? Krijg je bijvoorbeeld hoofdpijn, opgeblazen buik, word/ blijf je moe. Hoe is je stoelgang en je nachtrust? Zit je te vol of ben je niet (lang genoeg) verzadigd? Allemaal communicatie van je lichaam die je moet gaan leren herkennen en waar je je bewust van moet gaan worden. En kom je er niet uit dan kun je het dagboekje gaan gebruiken.

Opdrachten:

Ga boodschappen doen voor je smoothie en ontbijt (koop de ingrediënten en koop leuke potten)

Maak een ontbijtbuffet op je aanrecht met potten of ruim een keukenla in met potten, waarin je je noten, zaden, pitten, gedroogd fruit (pruimen, rozijnen, dadels, abrikoosjes, enz) bewaart voor je havervlokkenontbijt of voor in je yoghurtontbijt. Ik koop dit bij de webshops: www.denotenshop.nl. Veel goedkoper.

Zo! Het is een “flinke hap om door te slikken”. In het begin is het toch ook wel veel documentatie doorlezen (doe het wel aandachtig!) en even een nieuw ritme vinden. Boodschappen doen. Nieuw patroon aanhouden. Ik snap dat dat best ingewikkeld is. Maar het hoeft niet allemaal morgen perfect. Pak het stap voor stap op. Bepaal je eigen snelheid. Neem de eerste stap, de tweede stap volgt vanzelf, dan de derde… Als je maar begint 😉