Balans in je leven

Balans in je leven

Balans in je leven, het klinkt zo simpel. En toch is dit voor veel mensen en vooral voor vrouwen een grote uitdaging. Heb jij het gevoel dat je geleefd wordt? Dat je alle to do’s op een dag probeert af te strepen en er weer een dag voorbij is. Waar ben jij in dit verhaal?

Het kan heel goed zijn dat de balans in je leven momenteel ver te zoeken is. Ik weet hoe jij je voelt, maar ik weet ook hoe het anders kan. Hoe jij weer in controle komt en je leven leeft op jouw eigen voorwaarde, hoe jij de balans terug brengt in je leven.

Lichaam en geest niet in balans

Wanneer lichaam en geest niet in balans zijn kan het even duren voordat je dit door hebt. Jij kunt namelijk onwijs veel aan, totdat de emmer overloopt. Eerst fluisteren de signalen, maar na een tijdje komen de serieuze klachten en kun je er niet meer omheen. Je merkt dat je sneller prikkelbaar bent, dat je ongeduldig bent, je sneller irriteert en minder lacht. Zo is het leven niet bedoeld toch?

Ook kun je lichamelijke klachten krijgen, zoals hoofdpijn, stijfheid, vermoeidheid, maag- en darmklachten.

Zelf merkte ik dat ik volledig op de automatische piloot leefde. Ik deed iedere dag mijn to do’s en ‘s avonds plofte ik uitgeteld op de bank. Iedere dag weer. Merk je dat jij je laat leven, in plaats van je eigen leven leidt? Kijk je op donderdag al uit naar het weekend en is maandag standaard een baaldag omdat je weer MOET?

Dan is het tijd om te veranderen en weer te gaan leven. Dit begint allemaal bij jezelf, hoe confronterend dat misschien ook is.

In balans komen met jezelf

1. Ontprikkel

Tegenwoordig krijgen we zo veel prikkels van onze telefoon, tv, radio, computers, of tablets. Het is lastig om je hiervoor af te sluiten, waardoor het ook lastig kan zijn even te ontprikkelen en je hoofd rust te geven.

Mijn eerste tips is dan ook ontprikkel, neem de tijd om even in stilte te zitten. Om naar je lichaam te luisteren zonder afleiding. Nee, hiervoor hoef je geen uren te mediteren. Zet alle afleiding uit en neem 5 minuutjes de tijd om even in het hier en nu te zijn. Voor moeders met een huis vol kinderen, dit kan ook op de WC of in de auto op de oprit. Probeer ook ‘s avonds je smartphone uit te zetten en weg te leggen. Geniet van het moment en ben je bewust van wat je doet.

1. Doe één ding tegelijkertijd

We zijn zo gewend aan multitasken en dat klinkt misschien heel efficiënt, maar dat is het vaak helemaal niet en het is zo vermoeiend, want je hoofd moet continue schakelen tussen meerdere taken omdat het maar aandacht kan geven aan 1 taak tegelijkertijd! Je doet het door dat schakelen maar met halve aandacht, dus dat kan nooit een succes worden. Door één ding tegelijkertijd te doen, doe je dit met volledige aandacht, kun je veel meer genieten van wat je doet en krijg je meer rust in je hoofd. Doe wat je doet met volle aandacht en ga dan door naar de volgende taak.

Zelf noem ik dit singletasken. Ik gebruik hiervoor altijd een stapel memo papiertjes, zonder plakrand. Op ieder papiertje schrijf ik een taak, dus geen lijstje met al je to do’s, maar een enkele taak per memo. Deze leg ik allemaal op elkaar in de juiste volgorde, met de belangrijkste bovenop. Zo zie je enkel die ene taak die je eerst af moet ronden, voordat je doorgaat met de volgende taak.

Leg de dingen waar je tegenop kijkt helemaal bovenop. Door dingen waar je tegenop ziet als eerste te doen kun je het loslaten en het schept een gevoel van ruimte. Eat that frog! Als je dingen maar voor je uit blijft schuiven roof je keer op keer energie, dus begin hier gelijk mee. Dit gaat je gegarandeerd rust opleveren.

3. Zeg niet direct op alles ‘ja’

Je kent het vast een uitnodiging voor een borrel waar je enthousiast over bent op het moment dat iemand het voorstelt. Binnen no-time staat de afspraak in de agenda en later denk je, ‘dit komt helemaal niet lekker uit’. Maar afzeggen dat voelt ook niet goed, dus ga jij eerder over je grenzen heen, dan voor jezelf te kiezen en af te zeggen. Zeg eens wat vaker niet direct ja, maar geef aan dat je hier op terugkomt en je thuis even je agenda wil checken. Hierdoor heb je even de tijd om bewust bij jezelf na te gaan of deze afspraak een slimme zet is, of dat het eigenlijk niet zo lekker uitkomt die dag. Je geeft jezelf bedenktijd en dan is Nee zeggen veel makkelijker.

Op mijn werk heb ik dit ook ervaren, ik zei op alles ja. Met de vraag kun je dit even voor mij doen stond ik al in de startblokken om te beginnen. Terwijl ik ook nog allerlei andere zaken had om af te ronden. Ik wilde alles goed doen, was een echte pleaser en legde de lat hoog. Tot ik leerde een belangrijke vraag te stellen. Hij is zo simpel, dat ik mij nu niet meer kan voorstellen dat ik dit nooit eerder had gedaan. Dit is de vraag: Wanneer heb je het nodig? Door deze vraag te stellen nog voordat ik Ja als antwoord gaf kreeg ik de informatie die ik nodig had om te bepalen wat prioriteit had. Het verraste mij hoe vaak ik zelf dacht ‘ze hebben het meteen nodig’ en als antwoord kreeg ik regelmatig dat volgende week helemaal prima was. Wat een ruimte geeft me dat! 

We zijn zo geneigd om alles in te vullen en de verwachtingen van een ander heel kort te stellen. Wanneer je hier naar gaat vragen zul je merken dat jij zelf de lat vaak veel hoger legt dan dat een ander dat voor jou doet.

4. Ben je bewust van stressfactoren en vraag hulp

Door je bewust te zijn van welke factoren jij stress ervaart kun je hier iets aan gaan doen. Welke zaken zorgen voor stressgevoelens door de dag heen? Kijk eens een week echt naar wat je doet en wat je hierbij voelt. Zodra je dit in kaart hebt kun je acties gaan ondernemen. Wat kun je anders doen?

Zijn er dingen die je kunt uitbesteden, waar je hulp bij kunt vragen of op een andere manier kunt inrichten? Hulp vragen doet bijna geen enkele vrouw genoeg. Vaak lossen we het zelf op terwijl het veel energie en moeite kost en we ons hier vervolgens over frustreren.

Ga eens in gesprek met mensen om je heen. Misschien kan je partner wat zaken uit handen nemen of kun je een gesprek aangaan met een huishoudelijke hulp. Zelf heb ik elke week een schoonmaakster en ik heb gelijk een accountant aangenomen. Van schoonmaken en belastingaangiftes krijg ik namelijk zelf totaal geen energie ;-). En ja dat kost geld, maar het levert mij meer energie en tijd op die ik kan besteden aan mijn gezin of mijn bedrijf.

5. Doe dingen direct als dat kan

Door dingen uit te stellen kun je ze niet afsluiten ook niet in je hoofd. Die taak die nog gedaan moet worden blijft aan je knagen en vraagt bewust, en vaak ook onbewust aandacht. Probeer daarom dingen die je gelijk kunt doen, ook gelijk te doen. Die afvalzak bij de voordeur, de mail beantwoorden die je net gelezen hebt en je binnen een paar minuten kunt beantwoorden, pak het op. Door dingen direct aan te pakken wanneer dat kan kun je ze uit je systeem halen en dat geeft rust.

6. Maak tijd voor jezelf

Waar word jij blij van? Wat betekent ontspanning voor jou? Het is zo belangrijk om dit te weten om meer balans in je leven te krijgen. Niet alleen maar voor anderen zorgen, maar ook echt bewust voor jezelf. Door de tijd te pakken om iets te doen waar jij blij van wordt, krijg je nieuwe energie die je vervolgens weer in iets anders kunt stoppen.

Me-time hoeft niet iets groots te zijn. Ga een kwartier in je eentje een blokje om, neem wat vaker een bad of een kwartier de tijd om rustig voor jezelf een boek of tijdschrift te lezen. Vaak denken we bij me-time aan grote dingen, zoals een dagje sauna of sporten, terwijl dit misschien nog lastig te plannen is omdat het veel tijd vraagt. Hierdoor blijf je het voor je uit schuiven. Begin daarom met iets kleins, dit zorgt er vaak al voor dat je even de ruimte krijgt voor jezelf na te denken en tot rust te komen.

Natuurlijk kun je ook wat grotere me-time momenten plannen, maar als je merkt dat je dit niet doet omdat je er geen ruimte voor hebt, kies dan voor een kwartiertje iets voor jezelf doen. Dat is ook echt al heel wat!

7. Ben bewust tevreden

Sta wat vaker stil bij hoe mooi je leven is, wat je allemaal wel hebt en hoe tevreden je daar mee mag zijn. Vaak zijn we altijd maar bezig met meer, meer, meer. Zonder te kijken naar wat er al wel is. Kijk eens bewust om je heen, waar ben jij dankbaar voor? Door je bewust te zijn waar je allemaal tevreden over hebt, sta je even stil bij je eigen gevoel, een positief gevoel.

8. Laat de controle los

Laat het los, laat het los om overal controle over te willen hebben. Dit is nu eenmaal simpelweg onmogelijk. Je hebt niet altijd alle touwtjes in handen en hoe krampachtiger je dit wel probeert hoe moeilijk je het voor jezelf en misschien ook wel voor je omgeving maakt. Besef je dat je niet altijd alles onder controle kunt hebben en dat het leven er is om in te leven.

Controle dient je niet, maar dit in een keer loslaten kan lastig zijn. Mijn tip is om ook hier weer klein te beginnen. Begin met humor en een beetje zelfspot. Krul die mondhoeken op als je weer in de controle modus gaat. Ben niet te streng voor jezelf en lach erom. Dat is de eerste stap. Humor haalt de emotionele lading er vanaf. Bij controle zit vaak irritatie en frustratie, door dit een beetje los te laten met humor merk je dat je langzaam, stapje voor stapje, een hardnekkig patroon kunt veranderen.

Wat ga jij doen voor meer balans in je leven?

Aan alle vrouwen die ik coach geef ik altijd aan kleine stapjes te nemen. Je hoeft niet al bovenstaande direct deze week toe te gaan passen. Begin met iets kleins dat jij nu al kunt doen, maar begin wel! Door met één stap te beginnen kun je vervolgens de volgende stap zetten en de volgende. Zo kom je verder. Wanneer jij alles in een keer wilt toepassen is de kans groot dat je valt en dan kan het lastig zijn weer op te staan en weer te beginnen.

Dus welk ding, welk ene ding kun jij deze week doen om meer balans in je leven te creëren? Noteer dit ergens en ga ermee aan de slag. Ben je bewust van wat je doet en waarom je dingen doet, zo kun je beetje bij beetje de balans in je leven terug laten komen.

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
ONTVANG DE GRATIS CHECKLIST

Uit je slof schieten om iets kleins, elke avond moe op de bank ploffen, steeds weer last van je schouder of het gevoel van 'Is dit het nou?' terwijl je eigenlijk niets te klagen hebt. Ergens is een disbalans ontstaan.

Uit balans raken is gemakkelijk tegenwoordig. Je balans herstellen is veel moeilijker.

Check wel eens of jouw leefstijl, jouw manier van leven nog in balans is? Geef jij je lijf, hoofd en hart genoeg aandacht, zorg en liefde? Balans is het stevigste fundament om lekker in je vel te zitten, je energiek en vrolijk te voelen en te genieten van je leven. Download hier gratis de checklist die Aniek en Melissa voor jou hebben gemaakt.