Ochtend routine

Goede ochtendroutine is het halve werk, dit is de beste start

Ik heb best veel tegenslagen gehad door ziekte en andere uitdagingen in mijn leven. Toch ben ik juist daardoor enorm van het leven gaan houden. Ik heb geleerd hoeveel invloed ikzelf heb op hoe ik met tegenslag om ga. Hoe ik me weerbaarder kan maken, zodat ik niet meer direct omval als er iets tegen zit. Door mijn eigen verantwoordelijkheid te pakken voor hoe ik leef, creëer ik een leven dat meer tijden van flow kent dan ooit tevoren.

Dat begint al meteen na het opstaan, met een goede ochtendroutinge. Uit ervaring kan ik zeggen dat de start van je dag ontzettend veel impact heeft op de rest van je dag. Voor mij is het dus heel belangrijk dat ik de dag goed start.

Want het cliché is waar; een goed begin is het halve werk.

“Elke ochtend bij het wakker worden hebben we 24 fonkelnieuwe uren om te leven. Wat een kostbaar geschenk! We hebben het vermogen deze 24 uur zo door te brengen, dat ze vrede, vreugde en geluk brengen voor onszelf en voor anderen” – Thick Nhat Hanh (Boeddhistische monnik & vredesactivist).

Wat een goede ochtendroutine mij heeft gebracht

Vroeger was ik verslaafd aan NU.nl en daar startte ik mijn dag mee. Je bent het vast met mij eens dat ‘het nieuws’ altijd slecht nieuws is en dat je daar niet bepaald vrolijk van wordt. Logisch toch? Toch hoor ik nog veel mensen zeggen dat ze de dag starten met het nieuws. Of het nu op hun telefoon is, het ochtendjournaal bij het ontbijt of op de radio in de auto op weg naar het werk.

Geloof me, het doet iets met je. Als je dagelijks aandacht geeft aan kommer en kwel dan word je angstiger, negatiever en wantrouwender. Het ‘nieuws’ programmeert bepaalde gedachten in je hoofd als je maar vaak genoeg dezelfde boodschap hoort, zonder dat je je daar bewust van bent.

Begin de dag positief met een goede ochtendroutine

Ik begin mijn dag graag positief. Dat kan elke dag anders zijn, als mijn ochtendroutine mijn positieve gedachten en gevoelens maar stimuleert.

Zal ik je een paar voorbeelden geven? Misschien zit er iets voor jou bij dat je aanspreekt. Probeer het maar eens.

  • Bedenk iets waar je dankbaar voor bent. Kleine of grote dingen. Het maakt niet uit, als je maar echt kunt voelen dat je er dankbaar voor bent. Het kan ook iets zijn waar je momenteel nog mee worstelt en dan vervolg je met ‘bedankt voor de les die ik hieruit leer’.
  • Je kunt de dag ook starten met het lezen van 1 bladzijde uit een inspirerend boek in plaats van de krant openslaan.
  • Stuur iemand een liefdevol berichtje. Misschien een bedankje, een aanbod om te helpen of gewoon ‘Ik houd van je’.
  • Vraag een knuffel. Dat klinkt misschien flauw, maar of je nu een knuffel van je huisdier, je partner of je kind krijgt, een knuffel is gewoon erg fijn. Je oxytocineniveau, het ‘knuffelhormoon’, gaat ervan omhoog. Dat hormoon maakt gelukkiger, volgens wetenschappers.
  • Maak een fijn voornemen voor jezelf voor vandaag, een intentie zetten voor jezelf. Bijvoorbeeld ‘Vandaag maak ik een lekkere wandeling tijdens de lunchpauze’ of ‘Vandaag neem ik de fiets naar het werk’. Bewust gezonde keuzes maken die fijn voelen, haalbaar zijn en je energie geven voelen heerlijk.

Probeer stress zoveel mogelijk te voorkomen 

Het allerbelangrijkste van een goede ochtendroutine is natuurlijk dat deze niet meteen begint met haast en stress. Dat is echt killing voor je humeur en het zet meteen een vervelende trend voor de rest van je dag. Stress rooft zoveel energie. Je krijgt er ook meer lekkere trek van, want je kakt rond 16 uur in. 

Ik wil graag helpen een manier te vinden om je dag met een goede ochtendroutine te beginnen, zodat jij je net als ik ook rustig en opgewekt voelt in plaats van nerveus en opgejaagd. Dat kan hoor!

Het is makkelijker dan je denkt. Ook als je kleine kinderen hebt, is het mogelijk. Je moet alleen weten hoe je dat op de juiste manier aanpakt. Dat vergt wel meer uitleg en tijd. Daarom heb ik er een online cursus van gemaakt; het Zilver programma. 

Doe je mee?

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Ontvang de gratis GIDS met 4 stappen naar jouw gezonde leefstijl
Boekje 4 stappen
Ontvang de gratis GIDS met 4 stappen naar jouw gezonde leefstijl

Vaak als je een drukke dag hebt schieten je gezonde keuzes erbij in. Je hebt haast, stopt even snel iets in je mond en holt weer door. En je hebt weinig puf om te koken of te sporten. Een gezonde lifestyle lijkt onmogelijk als je een druk leven hebt. 

Je kunt nu ook mijn minigids als E-boek downloaden. Daarin staan de 4 stappen die nodig zijn om een gezonde lifestyle te ontwikkelen en vol te houden voor altijd.  

Boekje 4 stappen