Goede voornemens volhouden puur power

Goede voornemens volhouden

Het nieuwe jaar staat alweer bijna voor de deur. 1 januari is het moment om weer een poging te doen gezonder te leven en we overtuigd zijn dat de goede voornemens volhouden dit jaar wel lukt. Wist je dat het wetenschappelijk aangetoond is dat minder dan 2% van de mensen voldoende wilskracht heeft om goede voornemens langdurig vol te houden?

Ook ik heb jarenlang bij die 98% gehoord. Ik worstelde me op wilskracht door een dieet of eetplan heen. Nu hoor ik inmiddels alweer 8 jaar bij die succesvolle 2%.

Goede voornemens volhouden lukt niet

Natuurlijk leg ik je graag uit hoe dit mij is gelukt. Met alleen een nieuw eetplan, een paar weekmenu’s en een sportplan lukt het de meeste vrouwen niet om hun nieuwe gezonde leefstijl een leven lang vol te houden. Ook niet met alle informatie over voeding, stress of hormonen die tegenwoordig vindbaar is. Het is voor veel vrouwen niet voldoende om de goede voornemens vol te houden. Je begint enthousiast, maar toch geef je het uiteindelijk weer op.

Herkenbaar voor je? Voor mij wel. Kennis en recepten zijn fijn, maar ze maken niet het verschil. Je weet waarschijnlijk al best veel over gezond leven. Dus nog meer kennis is dan niet de oplossing.

Saboterende stemmetjes houden je tegen

Wat helpt is als je gaat leren hoe je vastgeroeste (ongezonde) gewoontes kunt doorbreken en hoe je de discussies in je brein kunt stoppen. Dát zorgt voor de definitieve omslag en zorgt ervoor dat jij goede voornemens kan volhouden.

Weten hoe je over de brug van KENNIS naar ACTIE kunt stappen en leren hoe je iets moeiteloos kunt BLIJVEN DOEN is essentieel. Dat heb je nodig om je voornemens duurzaam te maken.

Goede voornemens volhouden stop de discussie

Goede voornemens volhouden met je brein

Kennis en wilskracht komen vanuit je brein. Je weet welke keuzes gezonder voor je zijn en dus vind je dat je dat moet doen. Maar als jouw brein met je in discussie gaat over die wijze besluiten en goede voornemens, kan het brein echt flink doordrammen. "Ah joh, 1 cappuccino mag nog/toch wel". En dan verlies je bakken wilskracht en discipline om je goede voornemens vol te houden. Je kunt nog zoveel kennis hebben, maar zonder wilskracht ben je nergens meer. Goede voornemens volhouden wordt een pure kwelling voor je. Het wordt een zwaar gevecht dat je gegarandeerd vroeg of laat gaat verliezen. Herken je dat ook?

De eeuwige jojo stoppen.

Jojogedrag ontstaat in het brein als je steeds die discussies hebt. Je geeft op, bent teleurgesteld in jezelf, stelt een volgende poging uit en raakt gefrustreerd van de cirkel die je maar niet lijkt te kunnen doorbreken. Maar als de saboteur in je brein zit, dan zit de oplossing tegen het jojogedrag ook in je brein en kun je daar dus iets aan doen.

De 3 zones die bepalen of je stilstaat, terugvalt of groeit.

1. Comfortzone

De Comfort zone is niet persé fijn of gezond voor je, maar voelt gewoon als bekend terrein. Het voelt als een soort veilige plek, omdat je het altijd zo gedaan hebt. Je drinkt bijvoorbeeld altijd je koffie met melk en suiker. Je weet dat het ongezond voor je is, maar het voelt zo lekker want zo drink je je koffie al jaren. In deze zone sta je stil en verander je niets, omdat je liever blijft zitten waar je zit. Dat voelt comfortabel.

2. Magic zone

De Magic zone is waar je groei zit. Hierin ga je iets nieuws proberen wat een klein beetje spannend en anders is dan je gewend bent. Je hebt er zin in en het voelt als een goede keuze. Je doet het met plezier. Het voelt een beetje ongemakkelijk, maar wel haalbaar. Bijvoorbeeld, elke week een beetje minder suiker en melk in je koffie. Of geen 3 cappuccino's meer per dag, maar 1.

3. Panic zone

De Panic zone is als je teveel in 1x verandert, omdat je snel resultaat wilt. Bijvoorbeeld, je calorie inname drastisch minderen en ook nog 3x per week een lange wandeling gaan maken. Je bent streng voor jezelf. Het voelt eigenlijk te moeilijk om vol te houden en daardoor niet echt leuk meer. Maar alles voor het goede doel, toch? Dit onbehagelijke gevoel blokkeert je. Het benauwt je en je hebt er weinig plezier in. Hierbij is doorzetten en je kiezen op elkaar houden. Letterlijk😉 

Goede voornemens volhouden de beste aanpak voor duurzaam succes

Je hebt een doel, bijvoorbeeld x kg afvallen, of uit je burn-out komen. Als je doel zo onhaalbaar en ver weg voor je voelt dat deze in je Panic zone ligt, zoek dan kleine veranderingen die in je Magic Zone liggen die je kunt gaan doen. Bijvoorbeeld, je begint met elke dag na het eten een blokje om van 5 minuten.  Wanneer je die kleine Magic stappen een tijdje herhaalt en volhoudt, merk je dat het in de Comfort Zone wordt opgenomen. Of anders gezegd, je Comfort Zone is groter geworden. Die kleine veranderingen voelen niet meer als een verandering, maar als je ‘nieuwe normaal’.

Veranderen is altijd een beetje ongemakkelijk. Ook als je kleine stapjes zet. Maar als je het niet doet, verandert er niks en krijg je spijt. Later op je sterfbed denk je dan “Had ik maar...”.

Korte termijn pijn vs. Lange termijn pijn

Je brein wilt altijd pijn vermijden. Veranderen doet ‘pijn’, het is eng, onzeker, moeilijk, kost energie en je moet er moeite doen. Dus je brein gaat smoesjes opwerpen (visual 1) om het niet te doen of uit te stellen tot het ideale moment aanbreekt, zodat het minder pijn doet. De illusie is dat het ideale moment niet bestaat en je blijft uitstellen en goede voornemens nooit lang volhoudt.

Niks doen geeft pijn op de lange termijn. Je krijgt spijt dat je niet gestart bent of doorgezet hebt, je komt elk jaar weer een paar kilo aan, blijft prikkelbaar en moe en krijgt meer klachten, omdat je ongezonde patronen niet verandert. Je bent jaloers op de anderen die het wel doen/ kunnen en je voelt teleurstelling, je vindt jezelf een slappeling en voelt je schuldig naar jezelf.

Spijt, jaloezie, teleurstelling, schuld
👉Deze gevoelens - spijt, jaloezie, teleurstelling en schuld - zijn killing voor je. Ze roven je motivatie, je energie en je geluksgevoel weg.

Vallen en opstaan

Net als met leren lopen, zul je in het begin foutjes maken waardoor je struikelt. Als je dan niet opstaat, leer je nooit lopen. Zie je transformatieproces als leren lopen. In het begin gaat het wel eens mis, je raakt wat gefrustreerd. Als je stapje voor stapje in een rustig tempo probeert te lopen, val je niet zo hard. Als je meteen probeert te rennen, dan val je harder en is de pijn groter. De frustratie is dan ook groter. Daarom is het ook ook weer belangrijk dat je niet te snel en teveel wilt veranderen.
Opstaan na een kleine val is makkelijker, dan na een grote val. Je kunt de volgende dag gewoon weer de draad oppakken en er is geen man over boord. Sterker nog, van je foutjes heb je iets geleerd. Je bent ietsje sterker geworden en je kunt gewoon weer opstaan en doorgaan.

Wees niet zo hard voor jezelf. Heb geduld. Wees trots op wat je wel kunt doen.

Hoe goede voornemens volhouden mij wel lukt

Mijn advies is dat je jezelf bewust maakt van de lange termijn pijn. Dat je het niet ontkent of onder het kleed veegt, dat is een gemiste kans. Als je de lange termijn pijn groter maakt dan de korte termijn pijn kom je makkelijker in beweging. De korte termijn pijn voelt dan als de slimste en de enige keuze, want spijt, teleurstelling en een ontevreden oude dag zijn veel pijnlijker voor je.

Conclusies; iedereen kan veranderen, ontwikkelen en groeien. Iedereen heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid, want als jij niks verandert dan verandert er niks. Dan loop je vast in je leven.

Maar maak het jezelf makkelijk, maak het leuk en duurzaam! Zorg dat je kleine veranderingen maakt net buiten je comfortzone die een klein beetje spannend voor je zijn, maar wel fun voelen. Stapjes waar je enthousiast over kunt zijn. Herhaal ze keer op keer en wordt er beter in. Zorg dat het een gewoonte wordt, zodat het je comfortzone uitbreidt. Na een tijdje, alle kleine stapjes bij elkaar opgeteld, maakt je trots en blij, want je hebt een grote transformatie voor elkaar gekregen en de hele rit voelde je nauwelijks pijn.

You did it! And it was fun!

De missing link: de discussie in je brein stoppen!

Je hoofd werpt geen smoesjes op als de veranderingen haalbaar, leuk en makkelijk zijn. Je brein gaat je er niet meer vanaf proberen te praten. Ik weet nu dat dit de missing link was die er altijd ontbrak waardoor ik steeds weer terugviel en goede voornemens volhouden niet ging.

Nu leer ik andere vrouwen grip krijgen op hun brein en hun lijf. Want dan wordt het een stuk makkelijker en leuker om gezond te blijven leven. Sterker nog, je merkt dat je elke dag gemotiveerd blijft en dat het moeiteloos gaat. Hoe fijn als je brein mee gaat werken in plaats van je tegenwerken.

Kan dat echt? Ja, dat kan echt! Ik kan het je leren.

Het succes van Puur Power zit in de methode van aanpak. 

  1. In grip krijgen op de stemmetjes in je hoofd. 
  2. De kunst van het weten hoe je jezelf nieuwe gewoontes gaat aanleren. 
  3. En in het doorbreken van ongezonde gedragspatronen. 

 

Dát is waar de Puur Power Methode het verschil maakt. Ja, natuurlijk ontvang je ook veel makkelijke gezonde recepten en informatie over een gezond leven. Je krijgt de hele mikmak. Een compleet plan inclusief een praktische handleiding om over te gaan tot actie! Goede voornemens volhouden is komend jaar dus geen enkel probleem meer voor jou. 

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Ontvang de GRATIS gids met 4 stappen naar een gezonde leefstijl
Boekje 4 stappen
Ontvang de GRATIS gids met 4 stappen naar een gezonde leefstijl

Vaak als je een drukke dag hebt schieten je gezonde keuzes erbij in. Je hebt haast, stopt even snel iets in je mond en holt weer door. En je hebt weinig puf om te koken of te sporten. Een gezonde lifestyle lijkt onmogelijk als je een druk leven hebt. 

Je kunt nu ook mijn minigids als E-boek downloaden. Daarin staan de 4 stappen die nodig zijn om een gezonde lifestyle te ontwikkelen en vol te houden voor altijd.

Boekje 4 stappen