Sporten op lege maag

Sporten op een lege maag

Als je wilt afvallen, wil je liever niet toegeven aan die lekkere trek, toch?

Mijn tip: Ga bewegen als je trek krijgt!

Ik ga je de twee belangrijkste redenen geven waarom het gezond en verstandig is om (intensief) te gaan sporten op een lege maag, voor je ontbijt of als je lekkere trek hebt in de namiddag.

Sporten op lege maag heeft super veel voordelen!

2 belangrijke redenen waarom sporten op een lege maag voordelig is:

Reden 1: De trek of honger die je hebt verdwijnt door te sporten op een lege maag

Door de sporten op een lege maag kun je veel gemakkelijker zonder honger je dieet, goede voornemens of snaaibuien de baas blijven.

Eigenlijk kwam ik er per ongeluk achter. Dat mijn trek/ honger als sneeuw voor de zon verdween, zodra ik aan het sporten was. Ik sport voornamelijk in de ochtend en ik ontbijt altijd pas daarna. Soms heb ik voor het sporten eigenlijk best wel honger. Midden in mijn training realiseerde ik mij ineens, dat dat gevoel van honger totaal verdwenen was. Ook na de training nog! Dit artikel legt heel eenvoudig uit wat er in je lichaam gebeurt.

Ineens realiseerde ik mij dat dit een positief effect heeft. Wanneer ik bijvoorbeeld een balansdag heb (bijvoorbeeld na een dag buiten de lijntjes kleuren op een verjaardag), ik mijn goede voornemen om de dag daarna wat minder te eten en niet te snoepen op deze manier veel eenvoudiger vol kan houden.

Als ik nu rond 15 uur lekkere trek krijg, ga ik een rondje hardlopen of fietsen, daarna is mijn trek weg. Dat scheelt weer het eten van een tussendoortje, wat weer extra calorieën zijn.

Reden 2: Een ander voordelig effect van sporten op een lege maag is de toename in de productie van het groeihormoon

Het groeihormoon gaat door het dak als je in de ochtend voor je ontbijt, of drie uur na de lunch gaat sporten op een lege maag!(1, 2, 3, 4).

Ik ben echt fan geworden van het groeihormoon, het heeft zoveel fijne voordelen, waardoor ik wil dat mijn lijf er overvloedig van produceert. Elk etmaal weer.

Fijne voordelen van groeihormoon zijn bijvoorbeeld:

  • Je gaat vet verbranden, waardoor je gemakkelijker afvalt
  • Het lichaam herstelt beter na het sporten
  • Je krijgt er ontzettend veel energie van.
  • Het geeft helderheid en betere focus.
sporten

Hoe werkt dat dan sporten op een lege maag?

Tijdens het sporten op lege maag maakt je lijf geen insuline hormoon meer aan, omdat er geen glucose verbrandt hoeft te worden.

Je lichaam schakelt over op een andere energiebron: vet. Om de vetverbranding aan te zetten, maakt je lichaam een hormoon aan. Je raad het al, het groeihormoon!

Dit hormoon gaat vet als brandstof gebruiken om energie vrij te maken. Ieder lijf heeft namelijk elke minuut energie nodig om al zijn taken uit te kunnen blijven voeren.

Het groeihormoon

Het groeihormoon gaat dus jouw vet verbranden. De overtollige kilo’s die jouw lichaam niet meer nodig heeft worden opgevreten, haha.

Door te sport op een lege maag maak je extra groeihormoon aan. Dit hormoon zorgt voor het herstel, daar is het groeihormoon namelijk verantwoordelijk voor. Voor herstel. Na het sporten moet je lijf herstellen en daarom maakt het extra groeihormoon aan.

‘S nachts maak je het meeste groeihormoon aan, dan herstelt het lichaam zich. Dat wist je wel toch? Die herstelwerkzaamheden worden opgestart en uitgevoerd, omdat je lichaam een enorme piek groeihormoon afgeeft. Als je na het opstaan gaat sporten op een lege maag geef je die piek nog een extra boost.

Sporten op een lege maag, voordat je naar je werk gaat heeft zoals je leest vele voordelen.

Sporten zonder eten

Test het zelf maar eens

Het groeihormoon zorgt dat er een boost aan energie vrijkomt als je in de ochtend hebt gesport op een lege maag.

Je bent hierdoor helderder van geest en kan je beter focussen. Merk je dat zelf ook niet? Als je in de ochtend hebt gesport of lekker doorfietst tegen de wind in naar je werk en pas op je werk je ontbijtje neemt, dat je op je werk veel scherper en fitter bent?

Wanneer je thuis ontbijt en met een volle maag tegen de wind in worstelt naar je werk, voel je je veel zwaarder en vermoeider als je aankomt. Probeer het maar eens.

Start morgen je dag met lekker sporten op een lege maag. Liefst kort maar krachtig.

Een wandeling met de hond geeft nauwelijks ‘schade’ en dus zal dat weinig groeihormoon productie stimuleren. Ga op tempo fietsen naar je werk. Of spring 2 minuten touwtje voor je ontbijt. Doe 2 minuten jumping jacks of klim op de trampoline van je kids.

Even hartslag omhoog jagen en moe worden. Daag je lijf uit voordat je gaat eten.

Let wel op, als je merkt dat je tijdens het sporten flauw of zelfs rillerig wordt, dan kun je beter even een banaantje eten voor je volle bak gaat sporten. Blijf altijd naar je lijf luisteren.

Sporten op een lege maag is niet voor alle mensen geschikt. Als je nog in de groei bent (kinderen) en als je ziek bent of herstellende kun je beter even iets eten voor het sporten.

Ben je diabeet of zwanger zonder complicaties dan is het wel mogelijk, maar doe het dan altijd onder goede professionele begeleiding en alleen op de juiste manier! Als diabeet ga je zelfs merken dat je insulinegevoeligheid verbetert.

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Download de gratis GIDS waarin ik je de 4 stappen geef naar jouw gezonde leefstijl
Boekje 4 stappen
Download de gratis GIDS waarin ik je de 4 stappen geef naar jouw gezonde leefstijl

Vaak als je een drukke dag hebt schieten je gezonde keuzes erbij in. Je hebt haast, stopt even snel iets in je mond en holt weer door. En je hebt weinig puf om te koken of te sporten. Een gezonde lifestyle lijkt onmogelijk als je een druk leven hebt. 

Je kunt nu ook mijn minigids als E-boek downloaden. Daarin staan de 4 stappen die nodig zijn om een gezonde lifestyle te ontwikkelen en vol te houden voor altijd.  

Boekje 4 stappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *