In contact met Aniek Jonckers

Stress verminderen tips

Stress verminderen is essentieel bij een gezonde levensstijl. Je kent het wel. De wekker gaat en direct sta je AAN en begint de malle molen. Je hebt haast, je kinderen treuzelen, je propt even snel iets in je mond en je haast je naar je werk. Daar neemt een overvolle agenda het over en word je ook grotendeels geleefd.

Na je werk snel even een boodschap doen en thuis ga je meteen koken, want iedereen heeft honger en is moe. Het eten zit erin, nu moet je opruimen, de kinderen naar bed brengen (ze treuzelen weer) en als het dan 21 uur is heb je eindelijk tijd om te ontspannen. Je ploft uitgeput op de bank. 

Herken je dit? Grote kans dat je niet lekker in je vel zit. 

Die gejaagde dagen zorgen ervoor dat je aankomt!

Gevolgen van stress op je lichaam

Chronische stress kan leiden tot overgewicht en  het maakt het heel moeilijk om af te vallen.  Een beetje spanning: prima. Maar teveel stress is oppassen geblazen. 

Stel je voor: je loopt vredig door het bos. Ineens schiet daar een wilde hond uit de bosjes en rent met volle vaart op je af. Zijn glimmende tanden zie je op je af komen en hij maakt een onheilspellende grommend geluid. Je schrikt je wezenloos,  voelt je hart bonken, ademt snel en begint flink te zweten. Dit is stress. Acute mentale stress.

Op zo’n moment wordt je stresssysteem geactiveerd. Het hersendeel dat je emoties verwerkt (de amygdala) stuurt een signaal naar een belangrijk regelcentrum in de hersenen: de hypothalamus. Vanuit de hersenen wordt razendsnel via de zenuwbanen het stresshormoon adrenaline aangemaakt. Ook wordt er een signaal aan je bijnieren gegeven om extra cortisol - een ander belangrijk stresshormoon - aan te maken.

Via de bloedbaan verspreidt cortisol zich door je hele lichaam. Verder maakt je lichaam even extra suikers vrij en worden spieren meer doorbloed. Handig want dit maakt je bij acute stress heel alert. Je kan beter denken doordat er meer energie en zuurstof naar de hersenen de spieren gaat.

Heel functioneel als er onverwachts een agressieve hond achter je aankomt, maar ook als je je rijexamen midden in de ochtendspits moet doen.

Kortdurende stress is prima en zelfs functioneel. Maar wat als je (bijna) dagelijks loopt te stressen, dat zie je in onderstaande animatie. Ervaar jij dagelijks veel stress? Dan is het de hoogste tijd neem dan actie en ga het niveau van stress verminderen.

Stress en overgewicht

Stress verminderen om aankomen te voorkomen

Als je langdurig overladen wordt met te veel werk, je continue zorgen hebt over je financiën, het thuis een te drukke boel is, je nachtrust elke nacht verstoord wordt (door je kinderen of ploegendiensten) of je continue pijn hebt. Je wordt dagelijks teveel belast, hebt daardoor te weinig herstelmomenten en maakt dagelijks extra cortisol aan. 

Dat cortisol stuurt het vet uit andere delen van je lichaam, bijvoorbeeld armen en benen, naar de buikstreek. De omvang van je buik neemt hierdoor toe. Laat buikvet, in tegenstelling tot het vet op onze heupen, nu net het schadelijke vet zijn. In buikvet worden allerlei ontstekingsachtige stofjes en hormonen gemaakt die tot tal van lichamelijke en mentale ziekten kunnen leiden. Het kan een verhoogde bloeddruk en suikerspiegels veroorzaken, maar ook botontkalking, verandering in je immuunsysteem en depressieve klachten geven. Bovendien, lijkt het buikvet ook te zorgen voor de aanmaak van extra cortisol, waardoor het probleem zichzelf kan versterken.

En hoog cortisol zorgt voor nog meer honger. Specifiek meer trek in hoogcalorische producten: snacktrek! Als je loopt te stressen, grijp je eerder naar een reep chocolade dan een salade.

Het probleem is niet zozeer dat je stress hebt, maar dat je te weinig kwalitatieve herstelmomenten hebt.

Tips om stress te verminderen en te zorgen voor herstel en ontspanning

1. Verminder piekeren

Piekeren is een vorm van continue belasting. Heel veel vrouwen hebben hier last van, omdat we regelaars zijn. We willen onze To Do lijstjes afwerken, zorgen dat alles goed georganiseerd is (thuis en op het werk) en voelen ons erg verantwoordelijk voor het gezin. In deze blog schreef ik al over piekeren, welk effect dat heeft op je eetlust en geef ik tips.

2. Verbeter je nachtrust

Je nachtrust is een belangrijk moment van herstel, maar als slapen niet lukt begin je de dag met een half opgeladen batterij. Door een slechte nachtrust gaat je incasseringsvermogen snel achteruit en alles is je snel teveel. Hoe je nachtrust invloed heeft op je gewicht en hoe je je nachtrust kunt verbeteren lees je hier. 

Ademhaling

3. Let op je ademhaling

Je ademhaling is een geweldig medicijn tegen teveel of chronische stress. Psychische stress activeert je sympathische zenuwstelsel. Dit geeft je lichaam het teken om in de ‘vecht-of-vlucht’-stand te springen, zoals in het voorbeeld van de wilde hond. Tijdens die situatie worden er stresshormonen afgegeven en je ervaart fysieke symptomen zoals een snellere hartslag, snellere ademhaling en vernauwde bloedvaten.

Ook bij chronische stress activeer je je sympatische zenuwstelsel, omdat je continu alert moet zijn. Je staat AAN. 

Diepe ademhalingsoefeningen kunnen zorgen voor activering van je parasympatische zenuwstelsel, die zorgt voor de ontspanning reactie. Neem daarom een paar keer per dag de tijd om even een moment langzamer en dieper te ademen. Als je diep door je neus inademt zetten je longen volledig uit en komt je buik omhoog. Dit helpt om je hartslag te verlagen, waardoor jij je rustiger gaat voelen.

Je kunt deze oefening overal doen. Zittend, staand en liggend. In de rij bij de supermarkt, terwijl je naar huis rijdt, op het toilet of achter je bureau als je op je werk bent, tijdens het koken of terwijl je de was aan het vouwen bent. Je lichaam zal direct reageren door de ontspanning, zowel fysiek als mentaal.

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
VOLG GRATIS E-LEARNING

Ben je benieuwd hoe voeding invloed heeft op je lichaam, je energie, snaaigedrag en hoe je je emotioneel voelt?

Volg de gratis mini cursus in de online Academie van Puur Power®.

Proefles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *