Voor jezelf zorgen

Tips om goed voor jezelf te zorgen

Je wilt gezond leven, slank zijn, lekker in je vel zitten, je energiek voelen en vrolijk. Dat betekent dat je goed voor jezelf moet zorgen. Toch kom je hier niet aan toe door drukte en vermoeidheid. Je voelt dat je uit balans raakt en krijgt steeds meer last van fysieke klachten of je humeur begint eronder te lijden. Je bent steeds vaker prikkelbaar. ‘Willen’ wordt gaandeweg steeds meer ‘moeten’.   

Selfcare is noodzakelijk voor je levensenergie en levensgeluk.

"Een gezonde leefstijl heeft mij de grip op mijn lijf en mijn leven teruggegeven. Het is het fundament om echt in mijn kracht te kunnen staan. Ik geloof dat je alleen kunt groeien en bloeien als jouw fundament stevig staat".

Selfcare is voor jezelf zorgen, zoals je dat voor je vriendin, zus of je kind zou doen: met liefde, aandacht en geduld.

Het gekke is dat we vaak veel aardiger zijn voor mensen van wie we houden dan voor onszelf. We zijn meer begripvol, doen meer ons best voor ze en zeggen nooit tegen ze dat ze eens moeten ophouden met hun gezeur. Maar als het om onszelf gaat, zijn we ineens veel strenger en kritischer.

Hoe doe je dat: Goed voor jezelf zorgen?

Hoe je goed voor jezelf moet zorgen klinkt misschien als een stomme vraag. Je weet tenslotte best hoe het moet. Je weet wat gezond voor je is en wat ongezond is. Toch lukt het vaak niet om gezonde keuzes te maken. Waarom toch niet?

Waarschijnlijk omdat één (of meerdere) van de vier pijlers ontbreekt:​​​

1. Voor jezelf zorgen begint met liefde

Je moet het voor jezelf willen, het jezelf gunnen. Jezelf belangrijk genoeg vinden om ook op de eerste plaats te mogen staan. Misschien een gedeelde eerste plaats, omdat je een gezin hebt, maar in ieder geval niet de 2e, 3e of zelfs laatste plaats. Voor jezelf zorgen is namelijk zo belangrijk. Als je dat met liefde kunt voelen, dan ben je bereid om in jezelf te investeren - tijd, geld, moeite – stel je het niet meer uit, geef je niet meer op en ga je niet meer over je eigen grenzen heen. Je bewaakt je zelfzorg met liefde. Dat is zelfliefde.

2. Dan is aandacht belangrijk

Aandacht voor je gedachten en je lijf is belangrijk bij het zorgen voor jezelf. Wat zeggen je hoofd en je lijf tegen je? Als je luistert, kun je jezelf beter begrijpen en weet je steeds beter wat je nodig hebt om je goed te voelen.

Het is letten op hoe je je voelt, reflecteren en daarop anticiperen. Ben je moe, ga je regelmatig te laat naar bed, dan is het misschien wel slim om in je nachtrust te gaan investeren nietwaar?

Het is afvragen waarom je de dingen doet die je doet. Ga je naar die borrel van je werk omdat je het leuk vindt,  of omdat je bang bent dat mensen er wat van vinden als je niet komt. Vind jij alleen thuis zitten ongemakkelijk vanwege de Fear of Missing Out – FOMO, terwijl het voor jou op dat moment juist beter voelt om thuis te blijven, uit te rusten en te ervaren wat ik JOMO noem: de Joy of Missing Out. Ik leerde dat voor jezelf zorgen gaat om onderscheid maken tussen wat je wilt en wat je nodig hebt. Die combinatie levert je  ontzettend veel op. Hierdoor zit ik nu zoveel lekkerder in mijn vel.

Ook aandacht voor je eetgedrag is belangrijk. Eet je die grote reep chocolade op omdat je daar nu even zin in hebt, of is het omdat je moe bent en energie nodig hebt? Of je rot voelt over iets en je probeer je zo het gat in jezelf te vullen?

Als je aandacht geeft aan je gedrag en weet waarom je iets doet, kun je makkelijker iets veranderen, waardoor je je beter voelt. Bijvoorbeeld door het rustiger aan te doen, eerder naar bed te gaan, of maar een klein stukje chocolade eten.

3. Je hebt geduld nodig

Voor jezelf zorgen is geen quickfix voor je probleem. Het is een zachte en liefdevolle manier, die vooral heel duurzaam is. Zelfzorg is ook heel persoonlijk, ieder lichaam is verschillend. Elk leven is anders. Iedere persoon is uniek. Wat voor jou als aardig, zacht en lief aanvoelt, kan voor mij iets anders betekenen. Iets wat voor jou praktisch en lekker is, kan voor mij anders zijn.

In de Puur Power programma’s en de persoonlijke coaching geef ik ontelbaar veel suggesties en tips. Je pikt eruit wat goed voelt, test het, schaaft bij en alleen dat wat bij je past gaan we stap voor stap integreren in je dagelijkse gewoontes en rituelen.

Het is dus niet zo dat iedereen moet gaan mediteren en groene smoothies moet gaan drinken. Maar alle vrouwen zouden wel liefde, aandacht en geduld mogen schenken aan wat voor haar werkt. Om dit vervolgens stapje voor stapje in het dagelijks leven toe te gaan passen. 

Grote veranderingen in een keer beklijven toch niet. Kleine stapjes, een voor een, gaan op den duur echt iets veranderen.

4. Tenslotte, is eenvoud bij voor jezelf zorgen heel erg belangrijk

Niet al mijn suggesties en tips zijn enorme openbaringen (sommige absoluut wel!). Juist die gewone suggesties doen het vaak heel goed. De eenvoud is vaak het sterkst. Zo heb ik laatst weer iemand gesproken die zei;  ik heb een schaal met fruit en rauwkost op de salontafel gezet in plaats van op de keukentafel. Nu snoep ik van een mandarijntje of snoeptomaatjes als ik in de avond nog trek heb, want het ligt binnen handbereik.

Dit soort simpele dingen kunnen veel doorwerking hebben. Je voelt je hierdoor goed over jezelf. Ook het getal op de weegschaal gaat omlaag, omdat je de ongezonde snacks in de avond niet meer pakt. Dat geeft je een boost om meer gezonde keuzes te maken voor jezelf.

Uiteraard heb ik met deze pijlers rekening gehouden bij het ontwikkelen van mijn coachprogramma's.

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Benieuwd hoe mijn coachingsprogramma eruit ziet? Volg gratis de mini cursus als introductie!
Proefles
Benieuwd hoe mijn coachingsprogramma eruit ziet? Volg gratis de mini cursus als introductie!

In deze mini cursus leer je welk orgaan jouw humeur, geduld, emoties, energie en gezondheid voor 99% bepaalt. Ontdek hoe je zelf invloed kunt hebben op je geluksgevoel, energie en positiviteit. En hoe je voeding kunt inzetten voor zelfzorg en zelfliefde, om zo het beste uit jezelf, je lijf en je leven te halen.

Je ontvangt de 7 sleutels om in actie te komen en je doelen te halen en behouden.

Proefles