Meteen naar de inhoud
Burnout voorkomen

Verliefd blijven op het leven: zo voorkom je een burn-out

Moe, prikkelbaar en concentratieproblemen… Een greep uit de vele symptomen die een burn-out met zich mee kan brengen. Of we het nou een label willen geven of niet, als jij weinig levenslust hebt, is het hoog tijd weer verliefd te worden op het leven. Zo kun je een burn-out voorkomen.

Op de parkeerplaats van de supermarkt nog even snel een mailtje sturen naar een collega. Tijdens het koken bellen met een vriendin, want dan heb je wel even tijd. Of je zoontje naar de voetbaltraining brengen, terwijl je achter het stuur snel een boterham wegwerkt. Is dit hoe een normale dag er voor jou uitziet? Dan sta jij altijd op standje ‘aan’ en leef je op de automatische piloot. Een burn-out ligt op de loer.

Symptomen burn-out

Misschien ervaar je de volgende symptomen van een burn-out al wel. Lees de waarschuwingssignalen hieronder en bedenk wat voor jou van toepassing is. Niet alle symptomen hoeven van toepassing te zijn:

  • Altijd moe en weinig energie
  • Hoofdpijn en buikpijn
  • Nauwelijks of slecht slapen
  • Prikkelbaar, geïrriteerd en emotioneel
  • Opgejaagd gevoel, angst en paniek
  • Hartkloppingen en pijn in je borstkas
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Veel piekeren
  • Misselijk en overgeven
  • Gevoelig voor geluiden en drukte

Burn-out voorkomen

Denk jij nu: ‘ik ben de laatste tijd inderdaad enorm snel op de kast gejaagd’ en kan je nog veel meer symptomen aankruisen? Tijd om de signalen serieus te nemen. This is your wake-up call. Bewaak jouw grenzen, vraag niet teveel van jezelf en bouw rustmomenten in. Read that again 😉

Rustmomenten dus. Daar gaan we dieper op in. Aniek zegt altijd: “Je krijgt een burn-out namelijk niet van te veel stress, maar van te weinig ontspanning. Je hebt kwalitatieve herstelmomenten nodig”. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je de hele dag in de sauna moet zitten. Mag natuurlijk wel! Maar het zit ‘m vooral in de kleine dingen. Een blokje om na het eten (en dan niet stiekem je mail checken of bellen met je schoonmoeder). Parkeer je auto tien minuten verderop van je werk als dat kan, zodat je even je hoofd kan legen voor of na het werk. Of volg eens de vis in de viskom die op de kamer van je dochter staat. Het doel? Ontspannen! Het zijn allemaal kleine herstelmomenten en die zijn zo hard nodig om een burn-out te voorkomen.

Voorkom een burn-out en leer ontspannen

Ontspannen moet je leren. Het voelt misschien een beetje nutteloos om die vis te volgen in de viskom of om uit het raam te staren naar de wolken. Toch is het belangrijk even stil te staan. We worden dagelijks overprikkeld door geluiden: brommende auto’s, een pruttelende koffiezetapparaat of een vol schoolplein. Herstelmomenten vind je niet in die momenten, maar in de stilte momenten met jezelf. De natuur opzoeken en mediteren zijn manieren die je hier uiteraard ook bij helpen. Maar de drempel hoeft helemaal niet zo hoog te zijn. Een moment zonder prikkels waarin je kunt ontspannen, zit al in een klein hoekje. Die momenten zorgen ervoor dat je kunt herstellen en niet continu ‘aan’ staat. Een ‘simpele’, maar effectieve manier om jouw levenslust terug te krijgen en weer verliefd te worden op het leven.

Vertel eens: wat wordt jouw ontspanningsmomentje om een burn-out te voorkomen?

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
VAN OVERLEVEN NAAR LEVEN

In deze mini cursus leer je welk orgaan jouw humeur, geduld, emoties, energie en gezondheid voor 99% bepaalt. Ontdek hoe je zelf invloed kunt hebben op je geluksgevoel, energie en positiviteit. En hoe je voeding kunt inzetten voor zelfzorg en zelfliefde, om zo het beste uit jezelf, je lijf en je leven te halen.

Je ontvangt de 7 sleutels om in actie te komen en je doelen te halen en behouden..

Proefles

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.