Dicht bij jezelf blijven

Dicht bij jezelf blijven, zo doen wij dat

Krijg je vaak te horen dat je empathisch bent en pik je makkelijk de energieën van anderen op? Jezelf openstellen voor anderen is ontzettend krachtig, maar je kunt je soms ook leeggezogen voelen. Herkenbaar? Of ben je gauw overprikkeld? Speciaal voor jou geven we tools om dicht bij jezelf te blijven. Ook in nabijheid van anderen.

Opstaan met een onrustig gevoel terwijl die dag niets spannends op de planning staat, jezelf steeds vaker betrappen op zware gedachten of een laag energielevel hebben. Allemaal tekenen dat je het contact met jezelf even kwijt bent. Wees niet streng voor jezelf. Het overkomt ons allemaal. Gelukkig zijn er tools om jezelf weer terug te vinden.

Grenzen stellen

Ik ben bewust de grenzen van mijn eigen energie gaan ontdekken. Want alleen als je bewust wordt van jouw grenzen, kun je ze bewaken. Ben jij bijvoorbeeld een typische doordouwer die toch naar de verjaardag van een vriendin gaat, terwijl je hartstikke moe bent van een werkweek? En blijf je dan ook nog eens tot het einde om die vriendin te helpen met opruimen? Bij thuiskomst plof je op de bank en geef je jezelf ook nog eens op de kop, omdat je uitgeteld bent. Dit brengt je niet dichter bij jezelf. Belangrijk dus om grenzen te leren kennen, grenzen te stellen en lief te zijn voor jezelf. Je zult gaan merken dat je minder snel negatieve energie oppikt van anderen als je jouw energiebalans beter bewaakt.

Bescherm jezelf

Natuurlijk kom je weleens in situaties terecht waarin je je overwhelmed voelt. Wat dacht je van een etentje met vrienden die druk en enthousiast vertellen over hun nieuwe huis, terwijl de ‘achtergrondmuziek’ net een tikkeltje te hard staat voor je gevoel. Ondertussen wil de golden retriever ook wat aandacht en raak je afgeleid door het geluid van de waterkoker die nog staat te pruttelen. What to do?! Ik doe dan 2 dingen.

Eerste; ik ga mijn focus zetten op 1 ding. Dus ik doe niet mee aan een ‘kringgesprek’, maar praat steeds met 1 persoon tegelijkertijd (daar draai ik me dan bewust naartoe en begin een duo gesprek. Of ik dwaal met mijn focus bewust even naar de hond en focus me even alleen op het aaien.

Tweede wat ik doe; Ik ga even naar de wc en visualiseer mezelf in een witte koepel. Hierdoor scherm ik mezelf af voor energieën die mij niet dienen.

Geen pleasegedrag

We doen vaak dingen waarvan we denken dat anderen dat van ons verwachten. Onbewust zoeken we bevestiging dat we er toe doen. Ga die bevestiging bij jezelf zoeken en niet bij een ander. Makkelijker gezegd dan gedaan. We know.. Wanneer je goedkeuring zoekt bij een ander en die niet krijgt, heb je sneller de neiging om dat te doen wat de ander zou willen zien. Je zet jezelf aan de kant en gaat ‘pleasen’. Je krijgt nu misschien wel dat schouderklopje, maar je gaat volledig bij jezelf vandaan. Zonde.

Door te doen wat jij wilt doen, kan het natuurlijk gebeuren dat niet iedereen het met je eens is of dat niet iedereen je leuk vindt. Maar, je trekt in ieder geval wel de mensen aan die écht bij je passen. Hoe waardevol is dat? Je bent goed zoals je bent, door ‘gewoon’ lekker jezelf te zijn.

Hulp nodig bij liefdevol grenzen stellen, jezelf beschermen in drukke situaties of uit die pleasende rol te stappen? Tijdens 1 op 1 coaching van Aniek krijg je waardevolle handvatten waar je direct mee aan de slag kunt. 

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Ontvang de GRATIS gids met 4 stappen naar een gezonde leefstijl

Vaak als je een drukke dag hebt schieten je gezonde keuzes erbij in. Je hebt haast, stopt even snel iets in je mond en holt weer door. En je hebt weinig puf om te koken of te sporten. Een gezonde lifestyle lijkt onmogelijk als je een druk leven hebt. 

Je kunt nu ook mijn minigids als E-boek downloaden. Daarin staan de 4 stappen die nodig zijn om een gezonde lifestyle te ontwikkelen en vol te houden voor altijd.

Boekje 4 stappen