eten op gevoel

Eten op gevoel

Iedereen is anders en dat is OK! Wees jezelf! 🤍

Ik vind dat je moet kunnen dragen wat je wilt, zonder commentaar van anderen. Waarom zou jij je een leven lang aanpassen aan wat de ‘norm’ is? Alsof die voor iedereen hetzelfde is. Er is geen ‘one size fits all’ manier van jezelf zijn, want iedereen is anders. Zo is het ook met je leefstijl.

Ik houd niet van diëten die mij exact vertellen wat ik moet eten op een dag en totaal voorbij gaan aan mijn gevoel.

Een dieet met van die weekmenu’s werkt niet voor mij. Ik houd niet van afgewogen porties of nog erger, maaltijdvervangers. 

Ik snap dat mensen denken “Maar dat is toch heel handig als ik wil afvallen of gezonder wil eten. Dat er een weekmenu bestaat dat iedereen kan eten”.

Maar het werkt juist heel slecht, het is een korte termijn oplossing. Het is veel prettiger en verstandiger om te eten op gevoel. 

Ik zal je uitleggen waarom, wanneer je niet gaat eten op gevoel je nooit een lange termijn resultaat behaalt. 

  • Elk lichaam is anders.
  • Ieder leven is anders.
  • Zelfs elke dag is anders.
  • Jij bent anders en dat is juist je kracht

Ga daarom op zoek naar je eigen leefstijl. Leef zoals het bij jou past.

Eten op gevoel zoals het bij jou past

De ene dag beweeg je veel, de andere dag zit je de hele dag achter je bureau. Sommige mensen hebben intoleranties, anderen niet. De ene persoon is ontspannen en de ander is een stresskip. En daarbij, smaken verschillen.

Hoe kun je dan verwachten dat een kant-en-klaar dieet met weekmenu’s perfect bij jou past?

Ik ga je uit die droom helpen, dat kan dus niet. Er bestaat geen 'One size fit’s all' methode om af te vallen en gezonder te leven. Alleen op wilskracht kun je zo’n dieet een paar weken volhouden, daarna val je weer terug in je oude eetgedrag en komen al je klachten weer terug. Je krijgt je oude gewicht terug (met vaak extra kilo’s), je gezondheidsklachten stijgen weer en je energie en motivatie dalen.

Ik ben daarom voorstander voor het vinden van de leefstijl die perfect past bij jou en eten op gevoel, zodat je dit heel je leven volhoudt. 💛

Eten op gevoel

Eet passend bij jouw lichaam en jouw leven.

Ik wil dat jij je lichaam leert kennen. Dat je weet wat je behoeftes zijn op verschillende momenten, rekening houdend met wat jij lekker en praktisch vindt.

Alleen als een eetpatroon perfect bij jou en jouw leven past, kun je het een leven lang volhouden zonder terugvallen. Alleen dan heb je een leven lang resultaat.

Een leefstijl is voor altijd, een dieet voor korte tijd. Ga daarom een proberen om te eten op gevoel.

Eten op gevoel kan lastig zijn

Eten op gevoel, het kan best wel lastig zijn. Vooral als je een tijdlang bezig ben geweest met strikte diëten zoals koolhydraatarm of suikervrij eten en/of calorieën tellen. Het is dan niet altijd altijd makkelijk de signalen van je lichaam te herkennen. Naarmate we ouder en drukker worden, vinden we het steeds moeilijker om naar ons gevoel en ons lichaam te luisteren. Dit heeft vaak verschillende redenen, zoals drukte, vermoeidheid, de wens om af te vallen of omdat we te veel van onszelf vragen en verwachten.

Het getal op de weegschaal is belangrijker geworden dan het zorgen voor je lichaam. Ook je opvoeding kan een rol spelen in hoe jij naar eten kijken. Je hebt misschien van de ouders geleerd dat je op een bepaalde manier moet eten, zonder na te denken of dit ook bij jou past. Daarnaast vertellen allerlei ‘goeroes’ dat het op hun manier het aller beste is en op Social media zie je ook van alles voorbij komen. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Door drukte stel je een zelfonderzoek uit en volg je liever een kant-en-klaar plan van iemand anders. Hoef jij er in ieder geval niet meer over na te denken, alleen maar op te volgen wat voor een ander lijkt te werken.

Eten vanuit intuïtie

Door meer vanuit je intuïtie te eten en leven, krijgt het getal op de weegschaal minder waarde. Het draait veel meer om hoe jij je voelt bij de eetkeuzes die je maakt en dat jij naar je lichaam luistert en hier goed voor zorgt. 

Laat je niet leiden door calorieën, maar luister naar je lichaam om te kunnen eten op gevoel. Het gaat erom dat je het fijn gaat vinden om je lichaam goed te voeden. Het hoeft niet perfect, het gaat om de balans.

Zelfliefde 💛

Eten op gevoel is pure zelfliefde. Dat is een veel fijnere energie, dan ‘moeten’ of ‘streng zijn’. Intuïtief eten is liever zijn voor jezelf en dit blijkt samen te hangen met een positief zelfbeeld, zelfcompassie, eetplezier, lichaamsacceptatie, levenstevredenheid en positieve gevoelens (1)

💛 8 tips die jou helpen eten op gevoel en vanuit zelfliefde 💛

1. Laat perfectionisme los en reflecteer

Het hoeft niet allemaal in één keer perfect. Sterker nog, het hoeft sowieso niet perfect. Veranderingen aanbrengen doe je stapje voor stapje. Experimenteer, ervaar en reflecteer. Wat ging er goed. Wat werkte goed voor je. In de GRATIS MINI CURSUS deel ik super fijne technieken die enorm kunnen helpen bij het maken van een plan en het anticiperen op de moeilijke momenten, zoals snaaimomenten. Weet waarom je eet: is het lekkere trek of uit verdriet of verveling?

2. De oplossing bij de bron aanpakken

Ga luisteren naar je lichaam. Vraag jezelf af waarom je lichaam om bepaalde voeding vraagt. Vraagt je lijf steeds om snelle energie, zoals brood, koffie of chocolade? Dan is dat een signaal dat er iets mis is met je energiebalans. Ga kijken wat ervoor zorgt dat je energie weglekt. En ook, hoe je je energie vaker kunt aanvullen. Investeer in je nachtrust of pak de stressveroorzakers aan. Als jij je energie in balans kunt brengen, gaat je lichaam om andere voeding vragen. Lees: minder lekkere trek.

3. Ga op tijd naar bed

Terwijl je slaapt herstelt je lichaam, tankt het nieuwe energie en brengt het belangrijke eetlust hormonen in balans, zoals je hongerhormoon (grehline) en verzadigingshormoon (leptine). Als je in de ochtend moe opstaat heb je veel meer honger overdag. Dit mondt vaak uit in lekkere trek later op de dag. Ik schreef er al eens een blog over een gezonde avondsnack in een ander blog geef je super fijne tips en technieken voor een goede nachtrust.

4. Bewuster eten

Als je langzamer eet, kun je op tijd aanvoelen of je verzadigd bent. Leg je bestek neer tussen elke hap en kauw langer voordat je het eten doorslikt. ok heel belangrijk; eet geen dingen die je niet lekker vindt. Kies voor je eigen smaak en eet waar je zin in hebt, zodat je een tevreden gevoel hebt. In een filmpje op Facebook en Insta vertelde ik al eens hoe ik dat doe.

5. Schep op in de keuken

Zo kun je opscheppen wat je denkt dat genoeg voor je is. Door het in de keuken al op te scheppen, verklein je de kans dat je later meer gaat opscheppen (waardoor je jezelf misschien over-eet). Restjes kun je de dag erna ook opeten! En heb je nog wel trek als je het eten wat hebt laten zakken? Kun je altijd nog meer pakken! Je lichaam heeft elke dag een andere behoefte.

6. Voorkom honger en drink voldoende

Eigenlijk 2 tips in 1, maar ze horen bij elkaar. Als ik voel dat ik trek krijg, maar ik weet dat ik pas over een uur weer aan tafel ga (lunch of diner), dan drink ik eerst 1 of 2 glazen water. Vaak blijkt het dat mijn lichaam dorst had in plaats van trek, maar die twee lijken heel veel op elkaar. Als ik na die twee glazen toch nog trek houd dan pak ik wat kleins (een paar noten, dadels of een belegde rijstewafel bijvoorbeeld). Zo luister ik naar mijn lichaam en ben ik niet een heel uur bezig met wanneer we gaan eten. Op deze manier voorkom ik dat ik aan ga vallen als ik een uur later aan tafel ga en mezelf dan ga over-eten. 

Note: boodschappen doen als je honger hebt is natuurlijk ook niet slim. Eet dan iets kleins, zodat je voorkomt dat je allemaal lekkere dingen in huis gaat halen.

7. Houd een dagboekje bij

Schrijf op wat je hebt gegeten, wanneer en hoe je je erbij voelde. At je die salade omdat je er zin in had of moest je iets compenseren? At je die zak chips omdat je echt trek had of verveelde je je gewoon? Zat je na de maaltijd vol of had je daarna nog steeds trek? Met die kennis kun je de volgende keer preventief maatregelen nemen om te voorkomen dat je steeds in dezelfde valkuil stapt. Je kunt een “Als.. dan…” plan maken (in de GRATIS MINI CURSUS komt dit ook aan bod).

8. Gebruik je ‘boeren verstand’!

Je weet inmiddels best wel wat normale porties zijn en waar jij je goed bij voelt. Heb vertrouwen in jezelf en probeer schuldgevoelens los te laten. Ervaar dat je niet aankomt van een stuk chocolade wat je spontaan at, geniet van een traktatie die je niet had gepland. Het gaat ten alle tijden om de balans.

teveel eten

Je hoeft NOOIT meer op dieet 🌞

Als je gaat eten op gevoel en luisteren naar je lichaam, hoef je nooit meer op dieet en bereik je op een prettige manier een gezond gewicht. Goed voor jezelf zorgen maakt je trots en blij en je voelt je energieker worden. Het is misschien geen quick fix, maar het geeft je wel een leven lang plezier.

Ga deze tips eens testen op jezelf. Ik ben benieuwd wat het je brengt. Misschien doe je ze al wel. Wil je met me delen of de tips je helpen? Laat hieronder een opmerking achter.

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
BEN JE BENIEUWD NAAR VOORBEELD RECEPTEN VAN DE PUUR POWER METHODE
Ontvang het ebook vol met recepten voor een gezonde levensstijl!

In de afgelopen jaren heb ik altijd gezocht naar gezonde recepten die makkelijk en snel te maken zijn. Ik heb onze favorieten gebundeld en je kunt ze gratis downloaden. Gezond koken is leuk en makkelijker dan je denkt. 

Gezond eten is lekker met deze makkelijke recepten. Download hier gratis de favoriete recepten van mij en mijn gezin. Gezonde snacks, ontbijt, lunch, diner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *