Puur_Power_-_Iep_Bergsma_Fotografie_-_Girlboss_-_creatieve_vrouwelijke_ondernemers_-36[1]

Gelukkig worden

Leefstijl veranderingen om gelukkiger te worden

Wetenschappelijk onderzoek suggereert dat we allemaal geboren zijn met een bepaald aangeboren niveau van geluk. Wat dit betekent is dat de een, nou ja, minder gelukkig wordt geboren dan anderen. Dus geef de chagrijnige vrouw in de supermarkt wat meer begrip. Misschien kan ze er niks aan doen.

Of toch wel? 

Ja hoor, toch wel! Het goede nieuws is dat er wetenschappelijk gevalideerde manieren zijn om gelukkig te worden.

“Folks are usually about as happy as they make their minds up to be.” ~Abraham Lincoln

echt wel

Tien tips om gelukkig te worden

1. Meditatie

Meditatie is niet voor niets numero uno om gelukkiger te worden!

Shawn Achor, de auteur van The Happiness Advantage, zegt:

“Studies tonen aan dat we in de minuten direct na het mediteren gevoelens van kalmte en tevredenheid ervaren, evenals een verhoogd bewustzijn en empathie. En onderzoek toont zelfs aan dat regelmatige meditatie de hersenen permanent opnieuw kan bedraden om het geluksniveau te verhogen.”

In een studie uitgevoerd door onderzoekers van het Massachusetts General Hospital, vergeleken wetenschappers de voor en na hersenscans van personen die acht weken deelnamen aan een cursus over mindfulness-meditatie. Na het voltooien van de cursus vertoonde de groep van zestien personen een aanzienlijke groei in de hersenregio's die verband hielden met zelfbewustzijn en mededogen.

2. Verkort je woon-werk afstand

Om gelukkiger te worden, zou je moeten overwegen dichter bij je werk te gaan wonen, of misschien een nieuwe werkplek te zoeken. Serieus.

Ook al denk je dat jouw geweldige huis die nu eenmaal ver van je werk staat of die ontzettend leuke baan het leed van de lange reistijd verzacht. Wetenschappers zeggen van niet.

In een door Zwitserse economen uitgevoerd onderzoek weegt het cumulatieve negatieve effect van woon-werkverkeer op tegen de voordelen zoals een groter huis of een betere baan hebben.

Ik ben eigenlijk niet verrast. Elke werkdag duurt uren langer en dat gaat iedereen op den duur echt tegenstaan.

Misschien zei Harvard-psycholoog Daniel Gilbert het nog het beste: "Rijden in de verkeersspits is elke dag een ander soort hel."

3. Help anderen

In onze consumptiemaatschappij draait alles om 'mij, ik en nog eens ik'. Daarom lijkt het misschien een contradictie dat de meest succesvolle, gelukkigste mensen vaak de meest genereuze zijn.

Adam Grant, professor aan de Wharton School of Business van de University of Pennsylvania, beveelt een van zijn favoriete technieken aan, de 'Five-Minute Favour':

"Wat als ik elke dag een paar minuten de tijd zou nemen om te proberen iemand te helpen op een manier die voor mij een kleine last is, maar voor hen een groot voordeel zou kunnen zijn?"

elkaar helpen

4. Vergeet de nieuwste Gimzo, koop liever meer tijd

In een gezamenlijke studie van onderzoekers van de Harvard Business School en de University of British Columbia ontdekten wetenschappers dat het gebruik van geld om tijd te kopen tot meer geluk leidt dan het kopen van spullen.

Het onderzoeksteam heeft meer dan 6000 mensen uit Canada, Denemarken, Nederland en de Verenigde Staten ondervraagd. De enquête bestond uit twee simpele vragen: Hoeveel geld geeft u maandelijks uit om uw vrije tijd te vergroten? Hoeveel keer per maand?

Mensen die vaker dan gemiddeld scoorden, rapporteren de hoogste tevredenheid met het leven.

Ook was het bedrag van de inkomsten die de deelnemers verdienden niet van invloed op de resultaten.

Ik geef daarom dankbaar geld uit aan mijn schoonmaakster en mijn accountant.​​ Zij zorgen dat ik in het weekend tijd heb voor mijn gezin.

5. Genoeg slapen, je focus is minder negatief

Oké, je kende deze waarschijnlijk al! Maar bekijk deze studie eens:

'In een experiment probeerden slaap arme studenten een woordenlijst uit het hoofd te leren. Ze konden zich 81% van de woorden herinneren met een negatieve lading, zoals 'kanker'. Maar ze konden zich slechts 31% van de woorden herinneren met een positieve of neutrale lading, zoals 'zonneschijn' of 'mand'.

Sommige wetenschappers stellen dat slaapgebrek gericht is op de hippocampus, die verantwoordelijk is voor het verwerken van positieve of neutrale herinneringen, en verantwoordelijk is voor dergelijke effecten. Dus is je slaap van slechte kwaliteit dan ben je automatisch onbewust meer gefocust op alles wat negatief is in je leven. 

In een eerdere blog deelde ik al de voordelen van goede nachtrust en gaf ik hele praktische tips om de kwaliteit van je slaap te verhogen. 

Don't be the grumpy cat 😉

grumpy cat

6. Neem 30 seconden

Zie je iemand worstelen met iets waar je mee kunt helpen? Simpele kleine dingen, als de straat helpen oversteken, boodschappen tillen voor een oudere dame, de buurman helpen met zijn grote hond in de auto zetten. 

De wetenschap toont aan dat het nemen van slechts 30 seconden om iemand te helpen je hersenen onmiddellijk overspoelt met feelgood-chemicaliën - en dit heeft effect op de rest van je dag en hoe gelukkig dat jij je voelt!

7. Beoefen de kracht van dankbaarheid

Brene Brown, Ph.D. zegt: "In 12 jaar onderzoek heb ik nog nooit een persoon geïnterviewd met het vermogen om echt vreugde te ervaren die niet actief dankbaarheid beoefent."

Wat ik doe: ik sluit mijn ogen en visualiseer de lachende gezichten van mijn man en dochter.

Degenen die regelmatig dankbaarheid beoefenen melden:

  • zich gelukkiger en minder depressief te voelen
  • een betere slaapkwaliteit te hebben
  • vaker geneigd zijn tot gezond gedrag, zoals lichaamsbeweging
  • minder stress ervaren

8. Zie tegenslag als lessen waar je dankbaar voor bent

Klinkt misschien gek, maar mensen die in hun leven tegenspoed hebben meegemaakt, zijn over het algemeen gelukkiger dan degenen die dat niet hebben ervaren. Volgens onderzoek komen de inzichten en de perspectieven die we krijgen tijdens een periode van tegenslag ons ten goede door:

  • vormgeven en versterken van onze identiteit
  • beter omgaan met huidige en toekomstige stressoren
  • onze veerkracht vergroten
  • ons optimistischer maken over de toekomst.

Dus, de volgende keer dat je tegenslag ervaart, probeer het positieve, de inzichten en de lessen ervan in te zien!

9. Begrijp wat geluk is om gelukkig te worden

Volgens de wetenschap is geluk een combinatie van twee dingen: hoe tevreden je bent met je leven en hoe goed je je dagelijks voelt.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hangt je geluk nauwelijks af van je omstandigheden; dus ze spelen geen grote rol in onze algehele geluksniveaus. (De enige uitzondering is blijkbaar woon-werkverkeer!)

Ook is:

  • ongeveer 50% van het geluk genetisch bepaald
  • wordt 40% bepaald door acties, gedrag en gedachten 
  • slechts 10% bepaald door je omstandigheden

Daarom is dankbaarheid zo krachtig. Je kunt altijd een gevoel van tevredenheid vinden in de dingen waar je dankbaar voor bent.

10. Gelukkig kan hardwired worden - Doe het!

Vergeet voorlopig de percentages. Als je bereid bent om wat tijd te besteden en de moeite te nemen om een ​​aantal van deze aanbevelingen uit te voeren, kun je een ​​gelukkiger persoon worden. Het wordt een automatisme, een gewoonte. 

"Ik hoef niet elke dag gelukkig te zijn, maar ben tevreden met 'vrolijk'. Geluk is tevredenheid." - Aniek

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
VOLG GRATIS E-LEARNING

Ben je benieuwd hoe voeding invloed heeft op je lichaam, je energie, snaaigedrag en hoe je je emotioneel voelt?

Volg de gratis mini cursus in de online Academie van Puur Power®.

Proefles mobiel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *