Mindfulness oefeningen voor thuis

Echt in het moment zijn? 5 x mindfulness oefeningen voor thuis

Hé, jij daar! Schakel je automatische piloot heel even uit en haal diep adem. Wat zie je, wat voel je, wat hoor je en wat ruik je? Geef dit moment je volle aandacht. Kom je makkelijk in het nu of vind je het nog lastig? Ik geef je een aantal mindfulness oefeningen voor thuis.

Laten we het woord mindfulness eens onder de loep nemen. Volgens het woordenboek van mijn MacBook betekent mindfulness ‘aanvaarding van voor- en tegenspoed’ en ‘bewust ervaren van het hier en nu’. Kortom, leven in het moment, zonder oordeel en verwachtingen. Je zintuigen gebruiken is één van de meest toegankelijke manieren om mindfulness toe te passen en betekenisvoller te leven.

1. Vertragen

’Wat vliegt de tijd.’ We horen het onszelf vaak zeggen als het weekend voorbij is en de maandag alweer voor de deur staat. Soms zouden we de tijd weleens willen vertragen. Wat nou als ik vertel dat dat kan! Vanavond bijvoorbeeld bij het tandenpoetsen. Doe het met al je aandacht. Voel alle haartjes van de borstel langs je tanden schrobben. Poets elke tand met liefde en aandacht. Dit is een typische mindfulness oefening voor thuis. Met aandacht dagelijkse dingen doen, houd je in het moment en vergroot je levensvreugde.

2. Bodyscan

Doe een bodyscan. Tijdens een bodyscan breng je je aandacht in het moment door je te focussen op je lichaam. Concentreer je één voor één op elk lichaamsdeel. Begin bij je tenen en ga vervolgens vanuit hier steeds verder naar boven met volle aandacht. Denk aan je voeten, onderbenen, bovenbenen, heupen, billen, buik … totdat je je kruin hebt bereikt. Oja! Geef extra liefdevolle aandacht aan de gebieden waar je ongemak ervaart. Dit is ook een fijne mindfulness oefening om te doen als je moeite hebt om in slaap te vallen.

3. Mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie is een krachtige manier om jezelf te bevrijden van oude patronen en beperkende gedachten. Meditatie en mindfulness gaan beide om bewust leven, toch zit er een verschil in de technieken. Bij mindfulness draait het om bewustzijn en aandacht voor het moment, terwijl je bij meditatie de stilte, zowel fysiek als mentaal beoefent. Ben jij klaar voor een stilte meditatie? Houd het laagdrempelig en begin met vijf of tien minuten per dag.

4. De kracht van je ademhaling

Eén van de krachtigste tools die je bezit is je ademhaling. Zet deze mindfulness oefening voor thuis in als je bijvoorbeeld gespannen bent. Probeer de situatie van een afstandje te bekijken en focus op je ademhaling. Je adem brengt je direct terug in het hier en nu. Dit zorgt ervoor dat de intensiteit van de situatie afneemt en je bewust kunt kiezen hoe je wilt handelen, zonder opgeslokt te worden door je emoties.

5. Vind jezelf in de stilte

We zijn gewend om continu te worden omringd door geluid, daarom kan het best lastig zijn om de stilte op te zoeken en echt stil te zijn. Het brengt ons bij de volgende oefening: zoek de stilte op. Geen muziek op onder de douche, de tv uit als je aan het koken bent en geen podcast op als je een blokje om gaat. Just you and your thoughts! Welke gedachte komt steeds naar boven? Misschien goed om er even naar te luisteren. In de stilte vind je namelijk alles.

Welke mindfulness oefeningen voor thuis pak jij vandaag nog op? Enjoy!

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
VAN OVERLEVEN NAAR LEVEN

In deze mini cursus leer je welk orgaan jouw humeur, geduld, emoties, energie en gezondheid voor 99% bepaalt. Ontdek hoe je zelf invloed kunt hebben op je geluksgevoel, energie en positiviteit. En hoe je voeding kunt inzetten voor zelfzorg en zelfliefde, om zo het beste uit jezelf, je lijf en je leven te halen.

Je ontvangt de 7 sleutels om in actie te komen en je doelen te halen en behouden..

Proefles

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *