Moe door stress

Continu vermoeid? Grote kans dat je moe bent door stress

Je neemt teveel op je bordje, vindt het moeilijk om ‘nee’ te zeggen en legt de lat enorm hoog. De ‘perfecte’ cocktail voor vermoeidheid. Je bent moe door stress. Tijd om hier verandering in te brengen. 

Mocht jij je afvragen waarom je de laatste tijd niet uit bed kunt komen, koffie niet helpt voor een energieboost en je gedurende de dag moe en futloos voelt? Stress is vaak de boosdoener. Maar dat wist je vast al wel. En natuurlijk wil je minder energieverlies. Maar je zit vast en denkt vast “Hoe dan?!

Vermoeidheid door stress

Herken jij de signalen van vermoeid wakker worden, je futloos voelen en het hebben van weinig energie? Neem dan even de tijd om om stil te staan bij wat je de afgelopen periode allemaal van jezelf hebt verwacht. Wil jij áltijd goed presteren op je werk of in je onderneming? Voel jij je de spil van het gezin en loopt het niet soepel zonder jou? Of misschien verwacht jij van jezelf dat je binnen vijf minuten een Whatsappje terugstuurt naar die collega of goede vriendin.

Kan jij hier vaak ‘ja’ op antwoorden? Dan heb je de ingrediënten van een vermoeidheidscocktail te pakken. Denk nou niet ‘het valt allemaal wel mee. Na die deadline pak ik mijn rust wel weer.’ Waarschijnlijk heb je al te veel op je bordje. Anders zou jouw lichaam niet zo tegenwerken. En daarbij, hoe vaak heb je het voornemen al gehad en stel je het steeds uit want je hebt geen tijd voor rust…

Wat te doen tegen vermoeidheid

Ik hoor het je denken. Maar wat doe ik dan tegen die vermoeidheid? Een simpel antwoord zou zijn: minder doen! Maar zo makkelijk is dat niet voor een eerste klas lathooglegger. Het is tijd voor herstel. Maak daar tijd voor. Maak het jouw prioriteit, anders blijf je moe en wordt het waarschijnlijk alleen maar erger.

Oké, herstellen. Zo doe je dat:

1. ‘Even’ zweten

Dit voelt vast als een enorme opgave als je middenin die low energy vibe zit. Toch is deze energiebooster cruciaal. Dertig minuten zweten zorgt namelijk voor een stofje in je lijf dat het ‘gelukshormoon’ genoemd wordt, endorfine. Dit gelukshormoon zorgt ervoor dat stress geen kans krijgt. Dus hardlopen, sporten, lekker stevig doorfietsen, etc. Als het je hartslag maar omhoog brengt. En als je gaat bewegen op je lege maag  dan krijg je de extra effecten erbij, zoals overgewicht verliezen een extra boost energie.

2. Water

Bestrijd jij de vermoeidheid met koffie? Die cappuccino kan je beter inruilen voor water. En het liefst 3x per dag 2 glazen achterover drinken. Bulkdrinken geeft energie. Probeer het maar eens.

3. Groente en fruit

Als je dan ook nog voldoende groente en fruit eet, voel je jouw energie geheid weer terugkomen. Eet niet snel achter je laptop, maar eet aan tafel. In ieder geval zo ontspannen mogelijk, want dat bevordert de spijsvertering.

4. Breathe!

Ademhalen. Het houdt ons in leven. Toch onderschatten we hoe belangrijk het is soms bewust adem te halen. Als we gestresst zijn, ademen we sneller en hoger. Door middel van ademhalingsmeditaties of gewoon je ogen te sluiten en op je ademhaling te letten, geef je jouw lichaam toestemming om te ontspannen. Door een rustige buikademhaling daalt jouw stressniveau direct. Doe dit een paar keer per dag een minuutje of 2.

5. Rust en regelmaat

Een goede nachtrust mag naast voldoende bewegen, gezond eten, bulkdrinken en bewust ademhalen niet ontbreken in dit lijstje. Een goede nachtrust is een killer voor stress. Probeer zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Regelmaat helpt! Maak er een fijne avondroutine van waarbij je nog een paar bladzijdes uit je favoriete boek leest voor het slapengaan. Dus niet stiekem nog even je mail checken op je telefoon. We willen stress tegengaan, niet oproepen.

6. De zon is je beste vriendin

Je raakt sneller vermoeid als je een tekort aan vitamine D in lichaam hebt. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Daarnaast zorgt zonlicht voor extra alertheid, omdat het natuurlijke licht in je ogen een signaal naar je hersenen brengt dat het dag is en we alert moeten zijn. Als de zon onder gaat en het schemert is dat het teken dat we ons mogen voorbereiden op de nacht. Maar om 15 uur ’s middags is het veel te vroeg om al in te kakken. Zon is dus je beste vriendin als jij toe bent aan een energieboost en uit je middagdip wilt komen. Loop in de pauze een rondje of drink een glas water in de tuin. Met je snoet in de zon, krijg je meer energie.

En onthoud: het is oké om een keer ‘nee’ te zeggen, de lat iets lager te leggen en wat taken uit te besteden. Je doet het goed! Dat mag best gezegd worden ;-).

Lees ook: Moeite met opstaan? Na deze tips druk jij nooit meer op de snoozeknop

Vond je dit artikel interessant? Deel het met andere power vrouwen!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
VAN OVERLEVEN NAAR LEVEN

In deze mini cursus leer je welk orgaan jouw humeur, geduld, emoties, energie en gezondheid voor 99% bepaalt. Ontdek hoe je zelf invloed kunt hebben op je geluksgevoel, energie en positiviteit. En hoe je voeding kunt inzetten voor zelfzorg en zelfliefde, om zo het beste uit jezelf, je lijf en je leven te halen.

Je ontvangt de 7 sleutels om in actie te komen en je doelen te halen en behouden.

Proefles