Waarom ik juist ga sporten als ik honger heb

Deze blog ga ik je iets uitleggen waar je absoluut jezelf in zal herkennen, maar nu ga je ook begrijpen waarom je lijf zo werkt. En dat het in je voordeel kan werken als je het op de juiste manier doet.

Ik ga je de 2 belangrijkste redenen geven waarom het gezond en verstandig is om (intensief) te gaan sporten als je trek of honger hebt. Op je lege maag sporten heeft super veel voordelen! Ik deel graag de 2 belangrijkste redenen met je.

Reden nummer 1

De trek of honger die je hebt verdwijnt daardoor. En dus kun je op die manier veel gemakkelijker zonder honger je dieet, goede voornemens of snaaibuien de baas blijven.

Eigenlijk kwam ik er per ongeluk achter. Dat mijn trek/ honger als sneeuw voor de zon verdween, zodra ik aan het sporten was. Ik sport namelijk voornamelijk in de ochtend. En ik ontbijt altijd pas daarna. Maar soms heb ik voor het sporten eigenlijk best wel honger. En toen ik middenin mijn training zat realiseerde ik me ineens, dat dat gevoel van honger totaal verdwenen was. Ook na de training nog!

Wat een voordelig effect is dat eigenlijk bedacht ik me toen. Ik realiseerde me ineens dat als ik bijvoorbeeld een balansdag heb (na een dag buiten de lijntjes kleuren op een verjaardag bijvoorbeeld), ik mijn goede voornemen om de dag daarna wat minder te eten en niet te snoepen op deze manier veel eenvoudiger vol kan houden.

Reden nummer 2

Een ander voordelig effect van sporten op een lege maag is de productie van het groeihormoon. Die gaat door het dak als je in de ochtend voor je ontbijt eerst gaat sporten!

Ik ben echt fan geworden van het groeihormoon, want het heeft zoveel fijne voordelen. Ik wil dat mijn lijf er overvloedig van produceert. Elk etmaal weer”.

Fijne voordelen zijn bijvoorbeeld:

  • Je gaat vet verbranden, dus gemakkelijker afvallen
  • Je lichaam herstelt beter na het sporten
  • Je krijgt er ontzettend veel energie van. En het geeft helderheid en betere focus.
sport

Op een lege maag, maakt je lijf geen insuline hormoon meer aan, omdat er geen glucose meer verbrandt hoeft te worden. Je lichaam schakelt dan over op een andere energiebron: vet. En om de vetverbranding aan te zetten maakt je lichaam een hormoon aan. Je raad het al, het groeihormoon! Dat hormoon gaat vet als brandstof gebruiken om energie vrij te maken. Want je lijf heeft elke minuut energie nodig om al zijn taken uit te kunnen blijven voeren. Groeihormoon gaat jouw vet verbranden dus. Jouw overtollige kilo’s die je niet meer nodig hebt. Ze worden opgevreten, haha.

En wanneer je sport op een lege maag maak je extra groeihormoon aan, want dat zorgt voor het herstel. Want daar is groeihormoon absoluut verantwoordelijk voor. Voor herstel. Want na het sporten moet je lijf herstellen en daarom maakt het dan extra groeihormoon aan.

In de nacht maak je het meeste groeihormoon aan, want ’s nachts herstel je. Dat wist je wel toch? Die herstelwerkzaamheden worden opgestart en uitgevoerd omdat je lichaam een enorme groeihormoon piek geeft.

 

Ten slotte, zorgt het groeihormoon dat er een boost aan energie vrijkomt als je in de ochtend hebt gesport voor je ontbijt. Je bent daardoor helderder van geest en kan je beter focussen. Merk je dat zelf ook niet? Als je in de ochtend hebt gesport of lekker doorfietst tegen de wind in naar je werk. En pas op je werk je ontbijtje neemt. Dat je dan op je werk veel scherper en fitter bent. In plaats van thuis ontbijten en met een volle maag tegen de wind in worstelt naar je werk. Dan voel je je veel zwaarder en vermoeider als je aankomt.

 

Probeer het maar eens. Start morgen je dag met lekker bewegen. Liefst kort maar krachtig. Want een wandeling met de hond geeft nauwelijks ‘schade’ en dus zal dat weinig groeihormoon productie stimuleren. Ga dus op tempo fietsen naar je werk. Of spring 2 minuten touwtje voor je ontbijt. Doe 2 minuten jumping jacks of klim op de trampoline van je kids. Even hartslag omhoog jagen en moe worden. Daag je lijf uit voordat je gaat eten.

 

Let wel op, als je merkt dat je tijdens het sporten flauw of zelfs rillerig wordt, dan kun je beter even een banaantje eten voor je volle bak gaat sporten. Blijf altijd naar je lijf luisteren.

Sporten op een lege maag is niet voor alle mensen geschikt. Als je nog in de groei bent (kinderen) en als je ziek bent of herstellende kun je beter even iets eten voor het sporten.

Ben je diabeet of zwanger zonder complicaties dan is het wel mogelijk, maar doe het dan altijd onder goede professionele begeleiding en alleen op de juiste manier! Als diabeet ga je zelfs merken dat je insulinegevoeligheid verbetert.

Ik kan nog veel meer vertellen over dit onderwerp. Het past niet allemaal in 1 blog natuurlijk. In de PUUR POWER ACADEMIE  ga ik in les 8 en 9 wel dieper op deze stof in en geef ik alle do’s en don’ts voor optimaal effect. Je kunt als je wilt alvast een kijkje nemen in de academie als je je aanmeldt voor de gratis PROEFLES . Die proefles is overigens super effectief, als je de kennis daadwerkelijk in de praktijk gaat brengen.

extra

Ik wil je bedanken voor het lezen van deze blog. Vond je het waardevol? Deel het met de vrouwen die voor jou belangrijk zijn. Je vriendinnen, familie of je collega’s. Laten we samen zoveel mogelijk vrouwen inspireren om beter voor zichzelf te zorgen.

Ben je op zoek naar support?

Het is niet gek dat je soms even niet weet waar je het zoeken moet. Er zijn zoveel keuzes en mogelijkheden. Belangrijk is dat het voor jou werkt. Ik help je graag verder, ook al weet je hoe het moet, je hebt iemand nodig die je in beweging zet en houdt.

Je kan je inschrijven voor online coaching. Het is geen one size fit’s all programma, maar echt maatwerk. Op jouw lijf geschreven. Toepasbaar in jouw leven.

Kijk voor alle informatie op www.puurpowervrouw.nl.

Daar kun je je aanmelden of vraag eerst een kosteloze vrijblijvende afspraak aan.

Laat een reactie achter